Förbättring av Brothers kostymutbud

Suit_Service

Jag anlitas som extern kreativ konsult av allt fler leverantörer och tillverkare. Däribland herklädeskedjan Brothers. Du som känner att detta faktum påverkar objektiviteten i vad jag skriver om dem, kan sluta läsa här. Vi har här på TDC under många år förespråkat engelska leverantörer som T.M. Lewin, Charles Tyrwhitt med flera. Anledningarna har varit många. Framförallt den kvalité du får för priset du betalar för din kostym. Samt, att det länge saknats en pris- och kvalitetsmässig motsvarighet på den svenska marknaden. Tills nu, när Brothers börjat förstå värdet av att leverera sydd mellanläggskonstruktion och detaljmässigt genomarbetade modeller även i mellanprissegmentet.

För att ytterligare visa att varumärket menar allvar, har man i och med sin nya satsning ”Suit Service”, även lanserat en mycket imponerande, fullskalig Made To Measure-tjänst i butiken på Drottninggatan i Stockholm.

Om du beundrar och eftersträvar Edward Bloms kroppsideal, kommer du sannolikt inte att ha någon glädje av de plagg som säljs på Brothers. Inte heller om du kategoriskt avfärdar allt annat än byxben med en vidd över 20 cm. En av anledningarna till att jag valt att arbeta med dem, är att de resonerar enligt min egen devis med sina konfektionskollektioner: ”Plagg som är gjorda för att passa alla, sitter inte bra på någon”.

Har du dock en något så när vältrimmad figur, utan extrema proportioner på något område? Värdesätter du ett mycket välbalanserat figurnära snitt? Då kommer Brothers kostymutbud idag förhoppningsvis att vara en oväntat positiv upplevelse för dig. Ett utbud, som under de senaste 6-7 åren gjort en resa från medelmåttigt halvhyfsat, till att i mina ögon vara ett av de ledande svenska fabrikaten i prisklassen.

Brothers har nu exempelvis också förstått värdet av osynlig kvalité, då det nu även i deras standardkonfektion, ingår plagg med (maskin)sydd halvkanvaskonstruktion. En detalj som ger slagen med smakfull bredd, en trevlig roll och stuns.

Det ovan nämnda konceptet ”Suit Service”, är en ny del av kedjan, helt, fullständigt tillägnad kostymer, kavajer samt relevanta plagg och accessoarer att blanda med. Den översta bilden tog jag från de nyrenoverade lokalerna i källarplanet på Drottninggatans Brothersbutik, där den första instansen av Suit Servce finns.

TTC_accessories

Made to Measure-tjansten omfatta kvalitetstyger från bland andra leverantörer som Loro Piana, Guabello och Cerruti.

Basmodellerna i MTM-utbudet omfattar kavajer med såväl enkel som dubbelt sprund, vanliga och spetsiga slag av varierande bredd. Byxorna kan sys med eller utan frontveck, med för bäraren anpassad vidd. Knappgylf om så önskas. En mängd olika knappar och foder står till buds.

Det mest intressanta, är i min värld de två olka axelkonstruktionerna som står till buds, där den mjuka och naturligt rundade varianten saknar motstycke gällande känsla och detaljnivå hos andra svenska leverantörer. Jag rekommenderar starkt er som föredrar den axeltypen, att gå in i butiken och prova. MTM-utbudet börjar på 5990:- för en helt måttsydd kostym, och stiger sedan beroende på vilket tygval du gör, med mera.

Brothers säger att ambitionen med Suit Service, är att kunnandet och intresset av kostymer inte bara ska speglas i varuutbudet, utan även personalens kunskap och bemötande. En medvetenhet att det finns en stor målgrupp här ute, som ställer krav på dessa faktorer. Personer som TDCs läsare, med mycket stor egen kunskap, och en förväntning om att butikspersonal ska veta vad de talar om i sammanhanget.

Bloggdiskussioner i all ära, det är här det blir tydligt vad marknaden och dess kostymkonsumenter tycker, och vill ha i butikerna. Vad ni, våra läsare efterfrågar, är vad leverantörerna behöver ha i sitt utbud för att lyckas.

Orden i bloggsfären har dock föga inverkan på marknaden, oavsett hur insatta eller kunniga de är, så länge de stannar på nätet och inte når fram till företagen. Till de personer som påverkar varuutbudet, plaggens snitt, och kvalité.

Det är dit jag kommit. Jag vill påverka, och har nu möjlighet att göra det där det får genomslag i verkligheten. TDC, makes a difference. Stay tuned.

Annonser
Det här inlägget postades i recensioner, Stil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Förbättring av Brothers kostymutbud

  1. Mästaren skriver:

    OK kan ju vara intressant, två frågor tillgängligheten? Är det bara Stockholm Göteborg eller kommer det att vara tillgängligt även i landsorten? Den andra frågan – mervärdet kontra andra utbud exempelvis Pelote, där kostymen börjar på 3995:-

    • Archibald skriver:

      I och med att konceptet är helt nytt, har det än så länge bara hunnit införas i butiken på Drottninggatan Stockholm. Ambitionen är att på sikt få koll på hur väl systemet fungerar, vilken respons det får i kundunderlaget, och så vidare.

      Faller saker väl ut, är tanken att på sikt exportera hela tänket ut i landet, även till butiker utöver storstadsregionerna.

      Utan fullskalig erfarenhet av Brothers MTM-service, eller någon som helst koll på det Pelote erbjuder i kostymväg, skulle jag förutsättningslöst konstatera:

      Det som spelar avgörande roll i en MTM-tjänst är först och främst de grundmodeller av kavajer och byxor som tjänsten baseras på. Det finns trots allt begränsningar i dessa förutsättningar. Det vill till att grundmodellen i viss mån passar din kroppsform, men framförallt dina preferenser gällande estetik och snitt på en kavaj.

      Att bilda sig en uppfattning om detta i en webbaserad kostym MTM-tjänst, är ju nästintill omöjligt då du inte kan prova plagget i fråga. Om jag inte minns helt fel, har dock just Pelote en fysisk butik där man kan prova? Brithers har det definitvt, kombinerat med personer med utbildning och god kunskap om passform, anpassning, vilka modeller som passar vilka kroppsformer, etc.

      Det som sen sätter ribban för om priset ger kvalité för pengarna, är ju kvalitén på de tyger du får, sömnaden, konstruktionen och så vidare.

      Kort sammanfattat: Om Pelote har bra tyger, och grundmodeller du föredrar framför Brothers estetik och snitt, är väl 3995:- att föredra före ett 2000:- högre pris.

      Som jag ser på det, hänger allt i slutändan mest på tycke och smak, kombinerat med faktisk levererad material och sömnadskvalité, om man tycker att slutprodukten är värd sitt pris, eller ej?

  2. Michael skriver:

    Hej,
    Alldeles lysande, har tre kostymer från the tailoring club stl 150 (dvs alla färger de gjort i 150) och har inte annat än varit mycket nöjd med dessa. Perfekt för resor och vanliga dagar på kontoret.

    Utöver dessa har jag tre kostymer från Attolini med mönstrat tyg i. De är naturligtvis ljusår emellan dem i känsla, passform (av förklarliga skäl) etc men så är även kostnaden.

    Vad kostar dessa kostymer från brothers (inser att det beror på tygval och tillval men en klassik grå kostym)?

  3. Wicketkeeper skriver:

    Trevligt och intressant inlägg. Brothers har enligt mig haft (eller har) en alldeles för ambivalent strategi och ingen klar riktning, i och för sig låter det som att det är detta du förhoppningsvis styr upp. Ena året är det ett spår för att vid nästa konfektion totalt byta inriktning, vilket avspeglar sig vid en titt på försäljningssiffror och annan relevant statistik för företaget. Vilka kunder vill Brothers ha? Är det gymnasieungdomen som köper sin studentkostym? Är det den nyutbildade akademikern som köper sina första arbetskläder, är det mannen mitt i livet och karriären i 30-40 årsåldern eller är det ”alla” män som vill vara välklädda? Kollektionerna spretar år in och år ut utan någon egentlig fokus, men här kommer du in tolkar jag det som.. Ex. 2012 var ett lyckat år produktmässigt med stor fokus på TLC, 2013 var ett mellanår, få nyheter, överlevnad från 2012 med en spretig inriktning, lite ljummet helt enkelt.

    Till sist, du som kan påverka, jag har länge länge efterfrågat kostymen Ryder i marinblått, men jag är ständigt hänvisad till att gå upp en storlek och välja Shelby istället, vilket får mig at välja andra varumärken.. Nämnas bör att jag inte är Edward Blom i storlek utan en normal storlek 50 (med kanske några kilo mer än vältränad), exempelvis passar OJ’s F-serie bra. Även om utbudet blir mer nischat så borde väll åtminstone baskostymera erbjudas i grått och marinblått?

    • Archibald skriver:

      Bra tankar och åsikter! Du sätter i mina ögon fingret på mycket av det som format kunders bild av butikskedjan. Brister som behöver jobbas bort, via medvetna, genomarbetade satsningar. Utbudet kommer som jag upplever det alltid att vara en hållbar fusion av tidlöst snit, med influenser och inspiration av rådande trender. Dock på en nivå att det alltid (enligt nuvarande tänk) ska finnas långsiktiga basmodeller i utbudet. Mörkgrå och marinblå modeller, med snitt, slag och mått som inte är uppenbart trendstyrda.

      Jag tycker precis som du själv skriver, att i alla fall de befintliga basmodellerna bör finnas i marinblått. Jag har mailat en länk till detta inlägg till såväl brand manager, som designchef. De har båda ett stort intresse av att hitta rätt strategi och inriktning, för att ytterligare stärka varumärkets förutsättningar för fortlevnad och övertag på den svenska marknaden.

      Som jag skrev, är det av stor vikt att medvetna och kunniga kostymkonsumenter som läsarna här på TDC, får en bra bild av, och intresse för vad Brothers står för idag. Att det är något som skiljer sig en hel del från det som satt ribban för butiksupplevelsen bakåt i tiden.

  4. Benjamin skriver:

    Jag har aldrig köpt en kostym på Brothers. Det är ofta lite tråkigt och platt. Får se om detta kan vara något. Jag har sett några fina kostymer där också, men då var min storlek slut, annars hade jag köpt. Vill ha 100% ull och då blir utbudet lite mindre direkt.

    Kul att du har möjlighet att påverka och hjälpa till att utveckla varumärket så att det blir mer attraktivt för oss konsumenter. Känns som det är rätt fokus om märken satsar på saker kunderna vill ha och inte försöker få kunder att handla det de har.

  5. Erik skriver:

    Smutt! Det bästa är att MTM blir mer ”vardagsmat” i klädaffärerna.

  6. Tobbe skriver:

    Detta ska jag helt klart kolla in vid nästa kostymköp!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s