Att använda tweedkavaj, del 1

Magee_Jacket_A_HumeVi har nu i många år skrivit om tweed i alla möjliga olika sammanhang. Det slog mig dock att jag aldrig riktigt fördjupat mig i själva bärandet av en tweedkavaj. I många avseenden är de som vilken kavaj som helst. I andra finns det en mängd fallgropar som kan göra tweedkavajen till ett bedrägligt plagg. I en kort inläggsserie om två poster, tänker jag nu redogöra för mina tankar om tweedkavajen. Det första handlar kort om vad jag tycker man bör tänka på när man köper en tweedkavaj, gällande modell, snitt och hur de påverkar framtoningen av plagget och bäraren.

Inlägg nummer två kommer sedan att innehålla mina tankar om hur du använder, kombinerar och bär upp din tweedkavaj på bästa sätt.

Jag inleder med att förtydliga: Givetvis handlar det hela om min egen syn på ämnet, och inte om att jag försöker rita upp några generellt gällande regler om rätt och fel. Vad jag själv upplever på ett sätt, och avfärdar av personligt tycke, kan gott och väl vara det bästa alternativet för någon annan. Så, låt oss komma igång.

Utan att fördjupa sig varken filosofiskt eller praktiskt om tweed som kavajmaterial, ger det underbart grova ullkavajer som dock fungerar att bära i mängder av olika sammanhang. Det finns som i så många andra sammanhang ett antal olika detaljer vilka påverkar intrycket du ger när du använder din tweedkavaj.

Jag kommer i följande text att illustrera många exempel via en tweedkavaj såld av den lilla webbutiken A Hume, och tillverkad av Magee. A Hume har tidigare figurerat här på TDC i sammanhanget skor från RM Williams. De har ett mycket brett utbud av tweedkavajer från en mängd olika leverantörer, till mycket fördelaktiga priser.

I mångas ögon är tweedkavajen rent av ett ganska laddat plagg, som gärna kopplas samman med en illa dold egentlig längtan att ge intrycket av godsägare, gamla pengar och adel. Med fel attityd och approach, men framförallt bristande kunskap om plagget, ger du lätt de signalerna. Allt när du i själva verket bara ville ha på dig en snygg grov ullkavaj.

Tweedkavajen är en av få kavajer där resonemanget ”att lämna utrymme för en kofta under”, faktiskt kan ha någon form av poäng. I och med att de ofta tillverkas av grövre tyger, lämpar sig många tweedkavajer som ett oerhört snyggt ytterplagg och substitut för en tunnare jacka. Jag kompletterar exempelvis gärna själv mina tweedkavajer med en täckväst under kavajen. Barbourjackans skogsgröna quiltade foderväst är makalöst snygg om den kikar fram under tweedkavajen, och fungerar till såvär bruna och beiga som grå och blå tweedtyger.

Men, och hör noga här nu, det ursäktar fortfarande inte att du hänger på dig morfars (eller någon annans) en till två storlekar för stora kavaj! Mer om tankar kring kombinationer av färger, material och plagg tillsammans med din tweedkavaj i inlägg nummer två. Nu ska vi fokusera på modeller, snitt, detaljer och storlek.

Med ”utrymme” menas alltså inte en större storlek på kavajen! Du ska istället fokusera på en modell av tweedkavaj som exempelvisinte har alltför snävt skurna ärmar och som lämnar lite, och jag förtydligar Lite, luft över bröst och i midja och i ärmar när du har den på dig.

Bredden mellan axelsömmarna är som alltid annars i sammanhanget kavajer helt avgörande för hur plagget ser ut på dig som bärare. Om kavajens axelsömmar märkbart hänger nedanför/utanför axelns rundning, är kavajen för stor, vad du än har på dig under. Sorgligt nog en alltför vanligt förekommande syn.

Sen tycker jag man också bör ha i åtanke att olika axelkonstruktioner, medför olika mått på samma bärare. Min egen erfarenhet är att kavajer med en mer naturligt rundad axelkonstruktion passar mig bättre med ett smalare mått mellan axelsömmarna. Detta eftersom ärmens tidiga början vid infästningen i bröststycket, skall utgöra en del av axelrundningen.

En mer uppbyggd och hård kavajaxel tillåter däremot ett några centimeter bredare mått, då den skarpare vinkeln i övergången mellan axelparti och ärm kan ligga någon centimeter eller två utanför den punkt där axelrundningen börjar slutta nedåt i övergången mot armen.

För att runda av ett ämne som i olika sammanhang kan ta nästa religiösa proportioner, kan jag sammanfatta att jag själv gällande kavajer med en rundare axelkonstruktion kan ha ett mått på ca 43cm mellan axelsömmarna. Om axeln däremot är mer at traditionellt uppbyggd typ, kan måttet mellan sömmarna vara så brett som 46cm och fortfarande fungera bra.

Snittet, är en annan egenskap som kan göra att två tygmässigt identiska tweedkavajer, skiljer sig åt mycket tydligt. Många vill undvika vad de kallar ett ”gubbigt intryck” när de använder tweed. Det går nog att tvista länge om vad som menas med det, men i min värld finns det ett antal punkter, utöver korrekt storlek, som starkt riskerar att påverka intrycket av din tweedkavaj negativt:

Gorget, kallas punkten där krage och slag möts. Fenerellt slagets bredaste ställe. En lågt placerad sådan ”gorget” (fyll gärna på med det svenska ordet, någon som vet), riskerar ofta att ge din tweedkavaj ett mycket ålderdomligt och trött intryck. Det gäller särskilt att vara vaksam med detta i sammanhanget vintagetweed, då äldre kavajer ofta har mycket låg gorget.

Välplacerad gorget!

Välplacerad gorget!

En riktpunkt som jag själv går efter, är en gorget som ligger ungefär i höjd med slipsknuten när jag har kavajen på mig. Varje centimeter nedåt, tycker jag ger kavajslagen och kragen en mer ålderdomlig framtoning.

Låg gorget

Låg gorget

Vida ärmhål: För en större ärmvidd (enligt resonemanget ovan), krävs givetvis också ett vidare ärmhål. Dock bör du vara väldigt vaksam på hur vida ärmhålen egentligen är. Ofta har jag hört vida ärmhål hävdas som ett argument för större rörelsefrihet i kavajen. Det är helt fel, och snarare det rakt motsatta. Ju större ärmhålen i kavajens bröststycke är, desto längre del av ärmen är det som sitter fast i kavajbröstet. Följden blir en kavaj med oerhört stel känsla, och kavajärmen glider långt upp längs armen om du sträcker fram denna. Exempelvis om du sittandes lägger upp armarna på bordet.

Ett stort ärmhål, ger paradoxalt nog en stelare kavaj

Ett stort ärmhål, ger paradoxalt nog en stelare kavaj

När du höjer armen i en annan position än hängande efter kroppen, kommet ett vitt skuret ärmhål att orsaka en kavajaxel som sticker ut från plagget som en mindre alptopp, enligt bildexemplet ovan.

En smal arm i ett stort ärmhål, sträcker ut ärmen i ärmhålets underkant, varpå de övre delarna av kavajärmen vilar platt mot den utsträckta armen. Alla de centimetrar av ärmhålets vidd, större än din armdiameter, kommer tillsammans med den styvare delen av kavajen ovanpå axeln, att forma en utstickande kil som får åttiotalets mastodontaxelvaddar att framstå som blygsamma. Ergo, du vill inte att din tweedkavaj ska ha för vida ärmhål.

Ett välskuret och grundare ärmhål gör att kavajen i större utsträckning får de rörliga egenskaperna ungefär i stil med en tjock tröja. Kavajärmen glider inte upp längs armen när du rör dig, och axelpartiet har ett helt annat, bättre rörelsemönster. Tweedkavajen från A Hume nedan visar prov på en väl vald ärmhålsvidd för en tweedkavaj med aningen mer uppbyggd axelkonstruktion.

Större rörelsefrihet.

Större rörelsefrihet.

En markerad kavajmidja, kallas ibland också för en midja med ”waist supression”. Detta är en detalj som inte alls bara hår hemma på kavajer för som mer rundlagda personer gärna uttrycker det ”magra” kavajbärare. Detta är en del av kavajsnittet som ger visuella fördelar för alla kavajbärare. Oavsett om du är bred, eller smal, kommer ett markerat midjeparti att skapa illusionen av en välformad kropp. Sedan spelar vidden på det markerade midjepartiet faktiskt inte fullt lika stor roll som man kan tro.

Dubbel sprund: en smaksak kan många tycka. Väldigt många, framförallt traditionella treknäppta engelska tweedkavajer, har en lång enkel spund (centre vent). En detalj som bland annat underlättade när man satt på hästryggen, då den lät kavajen dela sig istället för att skrynklas ihop eller tryckas upp längs med ryggen. En enkel sprund används också ofta som ett argument för att få kavajen, och därmed bäraren att se smalare ut. Enligt mig en sanning med modifikation.

Den enkla sprunden tillåter visserligen kavajen att falla mer rakt ned längs kavajbärarens sidor, men minskar då också den visuella skillnaden mellan vidden i midjan, och kavajens nederdel (skirting). Detta får till följd att midjan och höfterna ser lika breda ut, ett måttförhållande som ju sällan klingar särskilt väl. Detsamma gäller följaktligen också för kavajer som helt saknar sprund. Där blir effekten om möjligt ännu tydligare.

Kavajer utan sprund har under historien ibland ansetts lite extra fina, då de ska ha gett sken av att plagget sytts för den specifika bärarens behov, och följaktligen inte behöver några slitsar för anpassning. Sprundlösa kavajer tilltalar mig dock inte alls. De blir i mina ögon stela, livlösa och tråkiga.

Dubbel sprund

Dubbel sprund

Jag förordar istället att tweedkavajen bör ha en dubbel sprund (side vents), enligt bilden ovan. Den dubbla sprunden ger rörelsefrihet, bidrar till snygga kavajproportioner. Då kavajens nederdel tillåts sitta aningen lösare över höfterna tack vare de dubbla slitsarna, förtydligas det markerade midjepartiet, och får även överdelen av dina lår att framstå som smalare än om kavajen sitter åt över det området.

Magee_Jacket_A_Hume_slanted_Pockets”Slanted pockets”, bäst översatt som vinklade fickor, är den sista detaljen jag tänker ta uppi denna lilla utläggning om detaljer som får tweedkavajen att se bättre ut. Kort sagt innebär dessa att ficklocken på kavajens framfickor, vinklats mer eller mindre.

En väl avvägd vinkel på kavajfickan, har dels lite av samma effekt som en markerad midja. Den förstärker en timglasform på bärarens överkropp. Ett rakt horisontellt ficklock förstärker istället visuellt intrycket av renodlad bredd, istället för varierande proportioner på överkroppen.

Biljettficka, är namnet på den lilla andra ficka som ofta sitter ovanför kavajens högra ficklock. Historiskt använd just som praktisk förvaring av just diverse biljetter. Idag mest en snygg detalj, som jag dock tycker förhöjer intrycket av en tweedkavaj avsevärt.

Just en kavaj av grovt tweedtyg, riskerar ofta att se mer fyrkatigt oformlig ut då tyget är styvare och då heller inte faller lika mjukt och följsamt som ett tunnare och mjukare ulltyg. Om snittet är rakt och fyrkantigt, är det ofta också så kavajens bärare kommer att se ut då plagget sitter på. Sträva istället därför efter de detaljer jag beskrivit ovan, för ett mer fördelaktig framtoning av dig och din tweedkavaj.

I nästa del av denna korta inläggsserie, kommer jag som sagt prata om saker som mönster, färg och materialkombinationer, samt typer av plagg att använda tillsammans med tweedkavajen för att ge ett snyggt, stiligt och genomtänkt intryck.

Bildkälla, ”Låg gorget”: Savvy Row
Läs även: Att använda tweedkavaj, del 2
Annonser
Det här inlägget postades i Stil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

29 kommentarer till Att använda tweedkavaj, del 1

  1. Sir Rattigan skriver:

    Trevligt inlägg, ser fram mot nästa del. Som den utpräglade Tweed-nörd jag är, införskaffade jag nyligen en Dougal Harris Tweed som nu väntar på att bäras. Bara galgen är något makalöst snygg och förtjänar en bra plats i hemmet!
    Tyvärr är jag något av en byx-dyslektiker och riskerar ibland att få en något gubbig touch över min uppenbarelse, så jag ser som sagt fram mot fortsättningen.

  2. Som tweedmissbrukarare så håller jag både med och inte. Men det kommer nog mer till olika smak. Jag själv ser ju inget fel i att det ser lite gammalt och farfar ut, tvärtom.

    Men jag ser fram emot en fortsättning.

    • Archibald skriver:

      Helt sant. Det är inte alls fel att föredra ett äldre snitt. I många fall rent av att föredra, och jag vet ju att herrn i fråga gör det med bravur 🙂

  3. Markgreven skriver:

    Trevligt inlägg! Funderar dock på tankarna kring ”ge intrycket av godsägare, gamla pengar och adel”… Om det nu är så, kan jag inte fortsätta min salig fars gamla jaktkavajer i Harris Tweed då?
    / Cheers /

    • Archibald skriver:

      Goddagens greven!
      Så klart du kan. Jag beklagar lite hur den formuleringen tar sig ut. Givetvis finns dels en samling blåblodiga, som på många sätt och vis förkroppsligar godsägarkänslan. Ett ibland estetiskt, och i många andra avseenden fullt lika befogat arv som något annat.

      Det jag kanske lite fumligt försöker sätta fingret på, är att vi som älskar tweed, men saknar de övriga attributen som ett stadigt antal hektar med bördig mark, ett gods som gått i arv i generationer etc., ska kunna göra detta utan att vår omvärld tror att vi fösöker ge sken av att inneha det föregående. Jag tror du förstår mig.

      Som jag även sa till herr Anglofil här ovan, är det många som av flera anledningar gott och väl klär i tweed av äldre snitt.

      Det glädjer mig att du tyckte om texten.

      Cheers
      /Arch

  4. Johan skriver:

    Mycket trevligt inlägg om ett vackert material. Jag har tyvärr ingen tweedkavaj än men den finns med på önskelistan.

    Däremot måste jag fråga om ett ämne som behandlats tidigare i kommentarer på sidan, nämligen en/ett sprund? Själv anser jag att ett sprund, sprundet och i plural flera sprund, sprunden är det genus som så att säga ligger mest rätt på tungan. Även saol markerar neutrumgenus på ordet sprund.

    Vad anser övriga i frågan?

  5. eric jarl skriver:

    Ser fram emot fortsättningen då jag har en dubbelknäppt tweedkavaj som alltför sällan får se dagsljuset då det ser ut som man ska ut på rävjakt. Ta gärna med lite inspiration för knepigare färgkombinationer i fortsättningen, exempelvis grönbrun med röd windowpane som jag har.

    • Archibald skriver:

      För att korta din väntan något på att kunna använda vad som verkar vara en riktigt spännande tweedkavaj, säger jag: använd ljusa eller riktigt mörkblå jeans till kavajen. De senare ger ett mer klätt intryck, de första en mer ledig framtoning.

      Låt en eventuell slips gå i en mild ton som harmonierar med det gröna i tweeden, men är något mörkare än denna (toner av brunt, blått eller grönt). Gärna i ett material med en matt ytstruktur, tänker mig exempelvis någon i stil med dessa två alternativ. En skarpt röd slips kunde vara en rekommendation, men gör en redan iögonfallande kavaj än mer uppseendeväckande. Använd istället ett par röda strumpor, som kan kika fram tillsammans med en brun lädersko.

      Under kavajen, en ljusblå skjorta. Näsduken kan exempelvis vara i en brun/blå kombination, som knyter an till skjortan. Se även till att denna dubbelknäppta kavaj har ett mycket kroppsnära snitt, vilket avdramatiserar den dubbelknäppta modellen, och istället ger den ett stiligt vasst intryck.

      Lycka till. Skicka gärna in någon bild på det hela om plagget kommer fram i dagsljuset 🙂

      • Uncle Gally skriver:

        Spännande. Har faktiskt aldrig sett en dubbelknäppt tweedkavaj. Men som sagt spännande och säkerligen snyggt! Kopplingen till rävjakt förstod jag dock inte. Om det är par force jakten med beridet följe som avses så förekommer tweedkavajen enbart på försäsongsjakten och då i sedvanlig enkelknäppt hacking jacket modell. Är det svensk rävjakt med bössa så har man väl vanliga jaktkläder? Hursom helst, du menade nog i någon överförd bemärkelse och jag ville egentligen bara ta tillfället i akt och nämna att på just försäsongsjakten så har man alltså inte de klassiska röda (för hundförare och andra jaktfunktionärer) eller svarta (vanliga medridande jaktåskådare) ridkavajerna.

        Får jag komma med kombinationsförslag, så är det inte så dumt med en vinröd eller gul sidenslips av det grövre, mer rustika jaktslips-slaget. Brukar bli bra till det mesta i tweedväg. Manchesterbyxor är det för mig givna byxvalet till tweed, och gärna en rutig skjorta. Nu blev det kanske lite väl engelskt förutsägbart, men det finns nog en anledning till att denna kombination blivit klassisk. Nu föregrep jag kommande inslag som skall bli riktigt intressant att läsa.

      • eric jarl skriver:

        Jeans är något som jag inte har särskilt mycket av, men jag ska prova med något par jag har. Det jag har funderat kring är om det går att bryta av med kavajen, att ha den som en udda kombination. Den fungerar rätt bra med grova tyger och skor, dock tycker jag att den ger för mycket intryck av jakt och godsherre. Jag skulle vilja ha den mer i vardagliga sammanhang.

        Uncle Gally: Som jag har förstått är en dubbelknäppt tweedkavaj väldigt ovanligt och jag köpte den för att den satt oförskämt bra för priset och för att vara second hand. Efter diskussion med butiksinnehavaren så kom vi fram till att den förmodligen är beställd och sydd i Sverige med figurnära snitt.
        Referensen till rävjakt är fel av mig då den inte alls liknar de kavajer de har på rävjakten. Kavajen för mina tankar till gamla engelska godsherrar på jakt. För mig ger den i fel kombinationer och sammanhang ”intrycket av godsägare, gamla pengar och adel”.

      • IngNilsson skriver:

        L.S.,
        Jeans till en tweedkavaj låter och ser ut som, är och förbliver, en styggelse och ett stilbrott mot vedertagen tratidionell stil. Corduroy eller mollskinn är mycket vackrare.

        tt.

    • Gussie skriver:

      En grönbrun tweed med röda windowpane skulle jag bära med mollskins eller manschesterbyxor i djupa färger (mörkblått, mörkgrönt, mörkbrunt kanske även ljusbrunt beroende på hur den grönbruna färgen är). Matcha med ljusblå enfärgade skjortor och sidenslipsar som skapar kontrast till det matta tweedtyget. Slipsarna bör vara åt det mörkare hållet och inte ha för många nya färger eller för små mönster.

  6. Magnus A skriver:

    Lite spekulationen på temat gorge

    Kan ju betyda ‘klyfta’ I bemärkelse trångt pass mellan branta klippor vilket skulle kunna föra tankarna till mellanrummet mellan krage och slag.
    En annan (ålderdomlig) översättning av gorge är hals (en modernare översättning är svalg). Vilket då skulle bli halslinje om man talar om ‘gorge line’.

    Man skulle kunna tänka sig att klyftan mellan slag och krage under en tid i historien skulle ligga i linje med halsen för att vara moderiktig och därav namnet.

    En bra svensköversättning blir med detta resonemang inte tillgänglig, då i alla fall jag, inte tycker ‘halslinje’ beskriver vad som menas på ett bra sätt.

    • Andreas skriver:

      gorget är så vitt jag vet även ett vedertaget uttryck inom svenskt skrädderi men uttalas ”kråschett”. Är någon mer välinformerad i ämnet får de gärna korrigera mig.

      • Lord Sidcup skriver:

        Gorge är franska för ”hals”. Det uttalas ”gorsj”, med tonande sje-ljud. SAOB ger vid handen att ordet lånats in i svenskan i andra betydelser tidigare. Jag ser inget större problem med att använda begreppet om det är allmänt förekommande i branschen.

        Ska man leka språkfascist kan man ju gnälla över ”Sprund” i reale, men det är visst kärlekens dag i dag, så vi släpper det, tycker jag. 🙂

      • Archibald skriver:

        Jag blir aldrig riktigt klok på vad som gäller för sprund. Har inte heller orkat gräva i frågeställningen. Magkänslan säger att ”sprundet”, eller ”ett sprund” låter fel. Fel, fel. På samma sätt som om någon bestämt skulle hävda att det man äter mat på heter ”ett tallrik”, eller ”Tallriket”…

        Jag välkomnar fakta om rätt form, från en väl förankrad källa. Har sen inget intresse av att driva frågan i snusförnuftig längbänk med någon som har en avvikande åsikt.

        Du får det härmed i uppdrag att undersöka, skriva ned och maila in fakta till TDC, Sidcup. Det vore intressant att se, för jag svänger mig ogärna med felaktiga benämningar på liknande saker.

      • Mycroft skriver:

        Jag hittade detta lilla stycke från SAOB angåede sprund.

        ”(6, 12) SID-SNÖRNING. ( sid- 1915osv. sido- 1947) snörning av plagg l. sko i plaggets osv. sida; äv. konkret(are), om det hopsnörda sprundet.”- http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/239/189.html

        Samt detta från SAOL

        http://runeberg.org/saol/11-6/0543.html

        Det verkar alltså vara sprundet som gäller.

      • Lord Sidcup skriver:

        Jag har ingen som helst avsikt att driva något i långbänk. Källan är SAOL:s senaste upplaga, liksom SAOB (som dock ger realeändelse på den ålderdomliga formen ”sprunt”). NE skriver också ”sprundet”, liksom Wiktionary.

        Med helt fredliga avsikter, faktiskt,

        /Spode

        PS. Verkar jag påstridig i språkfrågor, på något sätt? *visslar oskyldigt*

        http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista

        http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=2/21/26.html

        http://sv.wiktionary.org/wiki/sprund#Svenska

      • Archibald skriver:

        Långbänken var inte menad för dig, utan i allmänhet. Sorry för ett vagt formulerat svar 🙂 Tack för bra input!

        /Arch, som för tillfället residerar på Bromma flygplatshotell.

      • Lord Sidcup skriver:

        De rien, monsieur!

        /Spode – för närvarande på väg till Bromma träningscenter, men blev lite tveksam när han fick höra att det finns huvudlösa personer tvärs över gatan… *ryser*

  7. Uncle Gally skriver:

    Bäste broder Eric Jarl,

    Nu skall vi inte snöa in på jakt på den här tråden, och jag vill absolut inte besserwissa dig – så du får inte ta det så. Men dubbelknäppt funkar inte till jakt. Det ger dig inte den nödvändiga rörligheten. Dubbelknäppt hör hemma på sjön och klädmoden härledda därifrån.

    När den engelske godsherren ger sig ut på jakt ikläder han sig gärna tweed som i färg sammanfaller mycket väl med den engelska landsbygdens och hedernas färger. På motsvarande sätt ikläder sig tysken och österrikaren gärna loden i gröna färger som smälter väl in i barrskogarnas färgskala. Lodenrocken ger gott skydd och fungerar ganska bra ihop med kulgevär. Engelsmannens tweedkavaj har i jaktsammanhang (dvs jakt med bössa och då hagelgevär) en skärning som ger god rörlighet för swingen och det görs genom att sy små ”bälgar” lodrätt över skuldrorna. Därtill ofta ett fastsytt skärp av tweed runt midjan för stabiliteten. Sådan är den funktionella engelska jaktkavajen. De tweedkavajer vi normalt ser i butikerna är ägnade åt promenader eller, om de är lite längre och har långa ärmar och sneda ficklock, åt ridning (hacking). De något onormalt långa ärmarna är till för att när du sitter till häst och håller tyglarna framför dig så är det bra om ärmarna är lite längre annars skyddar de inte området mellan underarmen/vristerna/händerna. Antagligen av det skälet som ärmarna på uniformsjackor av den äldre sorten gick nedanför skjortmanschetten och inte tvärt om som på kostymen och högtidsdräkten.

    • eric jarl skriver:

      Haha, jag ska inte ge mig in i en diskussion kring tweed i det här forumet. Jag känner mig besegrad redan innan vi börjat. Men oavsett om det är korrekt eller ej, för det mina (och betoning på mina) tankar till jakt och engelsk godsherre. Och jag kan tänka mig, liksom författaren av artikeln ovan, att det är ett laddat plagg för många.

  8. Willgott skriver:

    Ah du syftar på en Norfolkjacket med actionvents som jag tror bälgarna kallas.

    Amerikanerna har ju en motsvarighet till Tweed och Loden i form av Mackinaw-ulltyg. Filson är troligen den mest kända leverantören och kan slarvigt beskrivas som ett amerikanskt Cordings. Brittisk tweed i all ära men till den svenska vinterjakten ligger amerikanens klädsel närmre den svenska traditionen.
    http://www.filson.com/products/mackinaw-cruiser.10043.html

    • Uncle Gally skriver:

      Exakt! En Norfolk syftar jag på! Men jag gillar inte skärpet, så en vanlig kavaj men med action vents tycker jag är bäst till fasanjakten. Dock har jag märkt att man i England mer och mer går mot moderna jaktkläder i funktionsmaterial. Senast jag jagade fasan i England – ett drygt år sedan – var det nästan bara ”personalen” som hade tweedkostymer vilka genomgående föreföll vara skräddarsydda, dock åt någon med en mycket annorlunda kroppskonstitution än bärarens :-).

      Filson var en ny bekantskap! Jag har tidigare ekiperat mig hos Orvis när det varit dags att ge sig ut på Upland Hunting, men Filson förefaller vara ett spännande alternativ.

  9. Jens J skriver:

    Trevlig artikel, men jag måste ändå komma med några kommentarer 🙂

    För det första, precis som du konstaterar så är enkelsprund väl lämpad på en kavaj för ridning. Men även en annan detalj hör ridkonsten till, nämligen hacking pockets, dvs sluttande fickor, med syftet att de då är mer lättillgängliga sittandes på just hästryggen. Därför känns det för mig fel med kombinationen dubbelsprund och hacking pockets. Men det är en smaksak såklart.

    Sedan angående intagen midja. Jag håller med att för många är det att föredra. Men för att midjan ska kunna tas in något alls måste ju axlarna och bröstet vara bredare än det tilltänkta midjemåttet. En korpulent man har inte alltid sådana proportioner och om han då vill ha en intagen midja måste han välja en kavaj som är för stor över bröst och axlar, vilket aldrig är smickrande.

  10. Lord Sidcup skriver:

    Väl skrivet och formulerat! Särskilt påpekandet om ärmhålets storlek – något jag själv lagt märke till.

    Jag ser fram emot del 2!

    /Spode

  11. Garderners Delight skriver:

    Underbar och välskriven artikel! Inspirerande och informativ. Själv äger jag inte någon tweedkavaj, jag är alltför förtjust i flanell men konstaterar att det finns ett riktigt rikt utbud av tweedtyger i olika tjocklek. Det kanske främsta skälet att tänka på tweed är dess underbara jordiga färgnyanser.

  12. Helylle skriver:

    Välskrivet som alltid Archibald.
    Som anglofil förstår jag att du gillar intagen midja och höga armhål. Jag vill nog ändå säga att alternativet: en rakt hängande kavaj utan axelvaddering, är ett lika bra alternativ om man vill undvika ”godsägar-looken”. Jag tycker man ser betydligt mer avslappnad ut i det snittet om axelbredden är rätt (som du påpekar).

  13. Ping: Att använda tweedkavaj, del 2 | The Drones Club

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s