Behaglig bilfärd

En av våra milt sagt bilfrälsta läsare, Lord Pesherton, har tidigare förgyllt bloggen med fordonsanknutna inlägg. Än en gång tar han med oss på en tur i en sällan skådat vacker bil, och delar med sig lite av sin passion och kunskap på området.

Fredagen den trettionde september bjöd förutom en ledig dag, även på ett sommarens sista andetag. När detta sammanföll med möjligheten och ynnesten att ha firmans nya direktionsvagn till förfogande så var lyckans smed inte långsam att smida dagens planer. En tur under bar himmel stod som huvudaktivitet.

Bilen i fråga, en Mercedes-Benz 220 B Cabriolet från 1953, ser betydligt äldre ut än vad årsmodellen skvallrar om. Något som till största del har sin förklaring i märkets till likhet med andra bilfabrikanters ansträngda ekonomi efter kriget. I grund och botten är konstruktionen från 30-talet. Optiskt milt moderniserad i form av strålkastare som fällts in i framskärmarna, tekniskt via moderniserad motor och helsynkroniserad växellåda.

Omodern för sin tid eller inte så vittnar mängder av tekniska lösningar om en filosofi som i mångt och mycket gått förlorad i dagens ingenjörstänkande. Allt från val av material såsom lädrets tjocklek och sufflettens otaliga lager av tyg, till möjligheterna (och enligt instruktionsboken skyldigheterna) av grundligt underhåll känns idag som en total antites till den slit och släng-betonade vardag vi lever i.

Original cabskydd från 1953, med brännhål från cigarr..

Inbjudande baksäte. Aldrig omklätt, liksom resterande läder i kupén

Förutom nyttjande av centralsmörjning (”Varje gång vägmätaren visar fulla 100km skall centralsmörjningspedalen trampas ned ett par kraftiga korta slag”- citerat ur Handbok med säkerhetsföreskrifter, typ 220) som underhåller vitala delar föreskrivs föraren en rad andra tips på hur längsta möjliga livslängd kan uppnås. Det vittnar väl även om vilken stor investering en bil var för ett hushåll vid den tiden.

Innan avfärd läste jag valda stycken ur instruktionsboken och log nöjt åt vissa formuleringar. Följande finns under ”Allmänna råd”

”Så har vi ekonomien!

Ekonomisk körning:

1. Ge motorn så mycket gas, att vagnen rullar lugnt, och sprattla inte med gaspedalen

2. Kör mjukt, anpassa farten efter terrängen och framför allt, håll igen farten i kurvorna; varje hård kurvtagning sliter mer på däcken än flera kilometers körning.

3. Kör så att häftiga inbromsningar och accelerationer undvikes. Att köra fort är oekonomiskt! Fråga er själv, vad som är viktigast; att spara minuter eller pengar.”

Dagen åtnjöts med några mils körning och fotografering vid lämplig plats. Att mitt armbandsur var på ultraljudsrengöring gjorde inte så mycket eftersom det finns en manuellt uppdragbar klocka att fingra på. En dag som denna är minuter viktigare än pengar.”

* * *

Annonser
Det här inlägget postades i Anekdoter, Inspiration, Livsstil och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Behaglig bilfärd

  1. Erik skriver:

    När det kommer till bilar i allmänhet ligger mitt intresse på +-0, men ingen kan väl värja sig mot en vacker veteran som denna. Mycket trevliga bilder.

  2. mitch skriver:

    Tjusig tvist på nummerplåten!

  3. lano skriver:

    Helt fantastisk bil. Jag kan ingenting om gamla bilar, men det där ser verkligen ut som en raritet. Om inte annat, en välvårdad skönhet.

  4. markgreven skriver:

    Gratulerar!
    En färd i en vagn av denna kaliber är något att bära med sig i i den dystra vintern…

  5. Andy skriver:

    En identisk elegant bil hade vår familj mellan 1954 och en bit in pâ 60-talet. Den första vârdagen när suffletten fälldes ner, var ett stort ögonblick!
    Som i alla kabrioleter bör man tänka pâ hur man skall klä sig, innan bilen startar. Den in,bjuder – fast den är tysk – till lite engelsk elegans.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s