Drönarklubben besöker A. Marchesan

Vi har under åren publicerat ett och annat gästinlägg här på The Drones Club. Nu är det åter dags, via ett initiativ där drönare Bramley hjälpt oss granska vintageutbudet av klassiska herrkläder i stockholmstrakten.

I detta inslag besöks Alexander Marchesans tillfälliga butik i Sturegallerian på Östermalm.

A. Marchesan har på några få år blivit något av en institution bland oss med en fäbless för klassiskt herrmode. 2009 öppnade han sin första butik, inhyst i en av Grandpa´s butiker på Fridhemsplan i Stockholm. Med de ca 20 kvadratmeter han hyrde där lyckades han skapa ett rum fyllt av nostalgisk charm och kvalitet man egentligen knappt finner i Sverige idag. Några år senare håller han förvisso fast vid sitt grundkoncept, men har vuxit in i rollen på ett helt annat sätt.

Att Alexander är en detaljernas man blir med ens solklart för alla som stiger in i den tillfälliga butik han fram till slutet av juni förfogar över i Sturegallerian i Stockholm. I gallerian visas delar av den Dandy-utställning som nyligen avslutades på Nordiska museet. Denna utställning sätter tonen för hela gallerian under början av sommaren. Där drivs en kampanj som kallas ”Going Dandy” och som A. Marchesans tillfälliga butik alltså är en del av.

På en helg har han slagit upp en butik som balanserar detaljer och skapar stämning på ett sätt som många affärsinnehavare, trots år av enträgna försök, aldrig lyckas med. På grund av allt detta tycker vi att denna butik är värd en närmare granskning.

När jag besöker butiken står Alexander precis och packar upp en skeppning av oanvända sommarskor från John Lobb. Även om dessa inte är vintage som många av hans andra artiklar, så ligger prislappen några tusenlappar under gängse nypris.

Andra varumärken som samsas i samma butikslokal är bl.a. Luigi Borrelli, Church’s, Allen Edmonds, Aquascutum, Borsalino, Crockett & Jones, E. Marinella, Kiton, och många fler av de främsta namnen inom amerikanskt, engelskt och italienskt herrmode. Här hittar du såväl hattar från 20-talet som nyproducerade kvalitetsskor och mycket mer.

Tillsammans med Sturegallerian och deras Dandy-satsning lottas även fem vintage-klockor från Alexanders butik ut just nu.

Butiken i Sturegallerian kommer finnas där under maj-juni. Därefter flyttar Marchesan till en ny butikslokal på Odengatan 74. Han berättar att intresset för just skorna är så pass stort att han beslutat sig för att öppna en renodlad skobutik på den nya adressen.

Till alla läsare som inte bor i Stockholm men ändå är nyfikna på Alexanders sortiment så kan vi avslöja att han inom en nära förestående framtid kommer lansera en webbutik.

Väl mött och på återseende,

Bramley

Annonser
Det här inlägget postades i Stil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Drönarklubben besöker A. Marchesan

  1. Katarina skriver:

    Mycket tjusigt! Klassiskt och stilrent.

  2. Lord Suggs skriver:

    Det är trevligt med tips om butiker, skjorttillverkare etc. men det har varit mycket av den varan nu där texterna till sitt innehåll och utformning är svåra att skilja från ren reklam. Om en skribent erhåller produkten han recenserar gratis eller får rabatter hos en affär så hoppas jag att den omständigheten redovisas för läsarna.

    • Bramley skriver:

      Jag kan lova att jag ej mottagit några gratisprodukter. Mitt inlägg kanske är odelat positivt. Jag såg dock inget egenvärde i att problematisera ett inlägg om en verksamhet jag tycker är så lovvärd.

      Men, jag tar åt mig och lovar att jag ska försöka nyansera framtida inlägg då jag inte vill att någon skugga ska falla varken över de som medverkar i inläggen eller TDC.

      / Bramley

  3. David B skriver:

    Viktigast av allt är att Alexander nog är Stockholms snyggaste hattbärare. Få personer kan bära hatt så bra som han.

  4. Archibald skriver:

    Jag vill lägga in ett kort ord angående det återkommande orerandet om reklam på The Drones Club.

    Vi skriver om produkter och tillverkare som vi vill lyfta fram på The Drones Club. Ibland får vi tillgång till en produkt att basera utvärderingen på. I de flesta fallen rör det sig om varor vi köpt själva, eller bara läst eller hört om på annat sätt.

    Det handlar alltid om saker eller leverantörer vi själva väljer, baserat på vår egen smak och omdöme. Mestadels är det vi själva som kontaktar leverantörerna som figurerar i våra texter.

    Det skulle troligtvis lysa igenom ganska snabbt, om vi valde att rekommendera saker vi egentligen tycker är skräp, bara för att vi betalts att göra så. Det, är i mina ögon vad reklam handlar om.

    Oavsett vilket: Läsare som bekymrar sig för att råka utsättas för något i bloggen som väcker köplust, baserat på en vara vi fått till tillgång till mot liten eller ingen betalning, kommer att få fortsätta leva med den oron och ovissheten i vardagen. Om vi hittills orsakat att någon av er köpt en vara som ni egentligen inte ville ha, ber vi naturligtvis ödmjukt om ursäkt.

    Vi utgår dock ifrån att våra läsare kan lita till sitt eget omdöme, utan att vi skriver till små urskuldande och rättfärdigande varningstexter om varorna i inläggen.

    Genom åren har TDC fått ett antal erbjudanden, som våra besökare aldrig kommer att se skymten av. Många av dem skulle sannolikt genererat en del pengar, men urvattnat bloggens värde och kredibilitet.

    Hittills är det en och annan besökare på internet som tyckt att våra beslut lett till intressant läsning, och besökt bloggen igen. Valet är fritt.

    • daniel. skriver:

      Tycker det är helrätt att tipsa om bra butiker och bra varumärken! Kan faktiskt inte förstå kritiken alls. OM man nu ser den här bloggen som inspiration så är det ju ypperligt trevligt att få veta VAR man kan köpa snygga kläder…

  5. Lord Suggs skriver:

    Just mitt inlägg var enbart en önskan om att ni skulle berätta om ni fått en produkt av producenten/försäljaren för att recensera den eller om ni köpt den själva. Inte att ni ska sluta skriva om affärer eller produkter. En ganska liten men mot läsarna ärlig ”eftergift” kan jag tycka. Just för att bloggen är ett trevligt inslag i den svenska stiltorkan känns det angeläget att den inte går samma väg som vissa utländska motsvarigheter som enbart består av sponsrade inlägg och där trovärdigheten tappats. Mot bakgrund av att en blogg och dess läsare sällan känner varandra i det verkliga livet så är öppenhet i den frågan något som jag tycker är viktigt.

    Jag måste tyvärr säga att det är med förvåning och viss besvikelse jag noterar en öppet raljant och sarkastisk ton i Archibalds inlägg som dessutom avslutas med ett ultimatum. Vill ni inte ha läsare som ibland har en annan åsikt än er egen/Archibalds så var gärna öppna med det också så kan jag givetvis utefter det göra mitt fria val om att fortsätta besöka bloggen eller inte. Nu bär det av mot Londonium där jag hoppas kunna avnjuta en pint mild och en Davidoff på lämplig lokals uteservering. Chin chin.

  6. markgreven skriver:

    Det är väl inte något bekymmer att läsa positiva omdömen likväl som negatiga. Det är därefter upp till läsaren att själv bedömma. Tips på intressanta produkter, omdömen och annat kan väl lätt sorteras från direkt textreklam vilket i sig är en styggelse. Vill man gardera sig helt gäller dessutom Verner & Verners klassiska uttryck; ”Det går alltid lika bla med Myrorna eller Bröd till Bröder”…
    Om lyckan står en bi kan det vara platsen för de riktiga klippen! Men då gäller det att leta och ha fingertoppskänslan välutvecklad.
    Good hunting!

  7. Fläderblom skriver:

    För en tid sedan skrev jag ett inlägg där jag klagade över att vissa texter kändes mer som reklam än som granskande journalistik. Då verkade jag tala för döva öron. Därför känns det nu trevligt att någon annan håller med mig. För sisådär 15 år sedan arbetade jag under en period för en landsortstidning. Där hade vi ganska strikta regler för att undvika textreklam (som facktermen lyder). Den första var att inte ta emot några varor eller dusörer från det nämnda företaget. Det andra var att företaget i fråga skulle ha gjort något som hade nyhetsvärde. Det tredje var att inte berätta om priser, realisationer och liknande i nyhetstext. Det fjärde var att hålla en journalistisk, nyhetsrapporterande ton texten igenom.

    Dessa regler har varit min måttstock sedan dess. De må låta tråkiga, men gör det lättare att skilja annonser och sponsrade artiklar från nyhetsrapporteringen. Artikeln ovan tycker jag klarar sig ganska bra. Det handlar faktiskt om en nyhet och tonen är positiv men någorlunda saklig, även om priser antyds på ett inte helt snyggt vis. Sämre var det med den här artikeln med lågt nyhetsvärde, information om utförsäljning och en språkdräkt som förde tankarna till en annonsfinansierad gratistidning. Men, smaken är som sagt olika. Själv vill jag ha saklig nyhetsrapportering och tydliga annonser. Avsändarens avsikter skall synas i både språk och innehåll; är det information eller reklam det är frågan om?

  8. Själv anser jag att detta är en av flera anledningar som gör TDC till en trevlig blogg… Man får lite smakrådstips på produkter och märken jag annars aldrig skulle sett.
    Tex. inlägget om just de halvfodrade tweed blazern, dom skulle jag nog aldrig vetat om, om det inte hade varit för det inlägget. Detta resulterade i att jag har ännu ett ställe att leta efter den där perfekta kavajen. Inlägget om slipskompaniet resulterade i 5st utmärkt trevliga slipsar, hade inte det tipsats om sidan här på TDC så hade slipsarna gått mig förbi, men istället så fick jag tag på ett gäng stickade slipsar i exakt de färger jag varit på jakt efter.

    Så sålänge inläggen inte är uppenbart sponsrade eller kraftigt vinklade så är jag bara glad över lite ”reklam”.
    Man skall uppmärksamma de som uppmärksammas bör.

  9. Andreas skriver:

    Kan bara hålla med om vad En Svensk Anglofil skrev ovan.

  10. Lord Suggs skriver:

    Då Archibald verkar anse att ett normalt, hövligt bemötande av en läsares uppriktiga fråga inte hör samman med ett stilfullt leverne ber jag att få tacka för mig.

    • Archibald skriver:

      Det är alltid fritt att lägga fram åsikter och önskemål i en ton man själv väljer. Däremot bör man inte förvänta sig att alltid få gehör, på samma sätt som vi aldrig kan förvänta oss att våra läsare besöker bloggen.

      För att än en gång förtydliga: Att rekommendera något, bara för att vi försetts med ett varuprov, vore som att avsiktligt skjuta sig själv i foten.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s