Charles Tyrwhitts service

I mellandagarna så fick jag ett mail från Charles Tyrwhitt som sa att de tyvärr inte kunde leverera de Mollskinnsbyxor jag hade beställt redan två veckor innan. Tyvärr så kunde man inte svara på detta mail, utan man var tvungen att ringa deras helpdesk. Efter en mycket snabb och smidig telefonväxel kommer jag fram till en korrekt och vänlig flicka som talar bra engelska med en lätt slavisk brytning. Jag förklarade mitt problem och hon beklagade.

Till en början så var det enda jag blev erbjuden fri frakt, men då hon förstod att jag inte var nöjd med det och efter att hon sett mina tidigare orders, så förstod hon att hon behövde göra lite bättre ifrån sig. I slutändan fick jag både fri frakt och Ten Pound Sterling i rabatt på ett par grova manchesterbyxor. Det lönar sig att vara korrekt, trevlig, ihärdig och en torgen kund. 😉

-Rupert Steggles.

Annonser
Det här inlägget postades i Anekdoter, Stil och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till Charles Tyrwhitts service

  1. Svensken i Chelsea London skriver:

    CT är utmärkta på kundservice och snabba på leveranser inom England. Dock är det lite frustrerande att man inte kan maila. Manchesterbyxorna är av ypperlig kvalitet!

    P.S.
    Pound sterling använder man bara när man pratar om valutan, när man pratar om ett belopp är det bara pound eller £.

  2. Dennis skriver:

    Håller med ovanstående, de är ett föredömme när det gäller kundservice, har sedan tidigare både ett par Mollskinsbyxor och ett par Manchesterbyxor från dem, mycket bra kvalitet för pengarna även om jag tycker att Mollskinsbyxan var lite väl vid.

    Har precis själva beställt ett par N&L Manchesterbyxor från House of Fraser’s rea: http://www.houseoffraser.co.uk/New+Lingwood+Cord+formal+trousers/139077637,default,pd.html?cgid=11
    Kan fö övrigt verkligen rekommendera deras rea, kraftigt nersatta priser.

  3. Alistair skriver:

    Alternativ producent av mollskinnsbyxor av god kvalitet är Glengarnock. Bra passform (lite smalare) och som sagt, utmärkt kvalité. De första paret av detta märke köpte jag för snart fyra år sedan och de ser fortfarande nästintill ”nya” ut.

    Glengarnocks byxor (även i andra tygkvalitéer) finns att köpa bl.a på Lund&Lund på Sturegatan i Stockholm.

    Lund&Lund är, som många vet, f.ö. en alldeles utmärkt liten butik. Kanske den bästa i Sverige när det gäller kläder för drönare enligt mitt förmenande.

    MVH
    ~Alistair

  4. Per i Norr skriver:

    För att inte tala om mollskinns-, manchester och tweedbyxor från Bookster. Toppenkvalitet, måttbeställning och vänligt bemötande. Dock inte så snabbt (tänk måttbeställt…)

  5. Lord Suggs skriver:

    Slänger in en till mollskinnsrekomendation i form av Brocklehurst of Bakewell. Egna märket men även Magee m.fl. (www.brocklehurstofbakewell.co.uk).

  6. Peppery skriver:

    Titta, jag som just ville dra igång ett frågeforum om den gode Charles Tyrwhitts service!
    Jag la, som förstagångskund, in en beställning på juldagen (70% rabatt på flera skjortor) och fick omedelbart tillbaka ett ”automated answer” som bara bekräftade kontakten men inte beställningen, och lovade att komma tillbaka ”within the very near future” med vad dom kallar för ”a full confirmation of your order”. Tilläggas kan att vid min beställning drogs köpebeloppet från mitt kreditkort, så betalning har dom, efter vad jag förstår, redan fått.

    Sen väntar jag, och väntar och väntar. Visserligen är det jul och mellandagar, och kanske har dom ledigt hos Charles fram till nyår. Men nu är vi redan tre arbetsdagar in på det nya året, och jag har fortfarande inte hört ett knäpp. Igår hittade jag till slut ett ”contact us” via deras hemsida, där jag skickade ett meddelande, bifogandes mitt beställningsnummer, och frågar vad som händer, när deras confirmationmail kommer, och vad som har hänt med mina pengar. Ännu idag, 24 timmar senare, har jag inte hört nånting, inte ett ljud.

    Är det bara jag som har dålig erfarenhet av Charles, eller har jag bara haft teknisk otur och något har hänt med just min order?

    • Svensken i Chelsea London skriver:

      Har lagt ett tiotal ordrar där och aldrig haft några problem.

    • steggles skriver:

      Det där lät inte vidare. Normalt sett så brukar CT vara mycket bra på att ta kontakt och att inte ta betalt för än de har börjat att skeppa varorna.

      Det du bör göra är att ringa dem på 0044 208 127 5957. Det var där jag fick tag på dem och fick god service. Överlag så är telefon att rekomendera då du har med gamla postorderföretag att göra.

      Du får gärna skriva vidare hur det artar sig…

      Hoppas allt löser sig!
      -Rupert

  7. Peppery skriver:

    Tack, Rupert! (Steggles?)
    Jag ska följa ditt råd och ringa dom. Förmodligen har dom väl Trettondagsafton imorgon (Shakespeare, har ni hört talas om honom?), men på fredag kanske dom svarar.
    Jag ska hålla er informerade här om vad som händer.

    Men jag tyckte som sagt det var lite konstigt, för efter vad jag förstått har många här varit nöjda och blivit stamkunder.
    Även om jag tycker att det brittiska sättet att mäta ärmlängder, från mitten av ryggen, är lite over-the-top. Why?
    / hälsar, Peppery

  8. Peppery skriver:

    Steggles,

    De nummer jag hittar på deras hemsida är antingen 0044 482 4000 eller 0044 20 8174 4100. Men du kom fram till en bra helpdesk på 0044 208 127 59 57 ?

    • steggles skriver:

      Jag blev kontaktad av deras CR-person som sa att jag skulle höra av mig på det numret om jag ville något, men antagligen är de andra numren minst lika bra.

      Jag har träffat på många läsare till bloggen som verkar vara mer eller mindre stamkunder. Vi är ett antal av skribenterna som är stamkunder. Även släktingar och vänner till mig har mycket goda erfarenheter, men som med som alla människor så kan även CT göra fel. Det jag tycker du ska vara stenhård med är att du ska ha kompensation.

      Det finns mycket kring klassiska brittiska kläder som kan te sig ganska udda för oss moderna svenskar, men det som är fördelen är att det finns så många fler valmöjligheter hos de brittiska märkena än hos svenska diton.

      -R. Steggles

  9. Marcus skriver:

    Hej!

    Tack för en mycket trevlig blogg! Har länge följt den och hoppas ni fortsätter i samma fina stil även 2011.
    När det pratas om CT så kan jag inte säga annat än att de gånger jag beställt därifrån så har jag blivit mycket nöjd. Både med service och kvalitet, även om två skjortor inte stod emot ivriga kattklor särskilt bra.
    Men jag måste dock ifrågasätta dessa eviga reor de envisas med. Faktum är ju att deras sk reapriser är att betrakta som ordinariepriser. Jag tycker det skadar deras trovärdighet. I verkligheten blir det ju som att de inte har några reor alls.

    För övrigt sitter jag och längtar efter ett eller ett par inlägg om byxor. 🙂

    // Marcus

    • steggles skriver:

      Tackar! Det är sådana som du, alla andra läsare och vårt brinnande intresse för en klassisk livsstil som föder alla inlägg till den här bloggen.

      Det är faktiskt så att ordinarie priser gäller i ungefär fyra veckor i CT:s butiker för att sedan övergå i rea. Om man är mycket inne på deras hemsida så märker man ganska fort att de bästa plaggen i det vanligaste storlekarna försvinner innan reorna, så det finns en lite anledning att handla under de fyra första veckorna. Tilläggas bör att även många andra brittiska märken kör med samma affärsmodell så som T.M. Lewin 0ch Hawes & Curtis.

      En grundläggande guide till byxor eller något mer avancerat?

      -R.S.

      • Marcus skriver:

        En grundläggande guide vore mycket trevligt. Det skrivs överlag för lite om byxor tycker jag, inte bara här utan även på andra sidor.

        /Marcus

    • Svensken i Chelsea London skriver:

      Så är hela England, vi har lite olika syn på reor, här har man rea ofta och mycket medan hemma i Sverige är det oftast ett bord med överblivet ”skräp” till 30% rabatt.

      • Marcus skriver:

        Må så vara. Gant här istan (Norrköping) har just nu 50% rabatt på hela butiken. Det har de inte året runt, sålunda känns det mer trovärdigt, i alla fall för mig. överblivet skräp var det inte heller.

        / Marcus

  10. Wilhelm skriver:

    Håller med Marcus, alltid reapriser blir inga reapriser.

    Inlägg om byxor hade varit intressant. Söker man både riktigt slitstarkt och riktigt traditionellt så är franska Le Laboureur något att kika på. Även om det egentligen rör sig om arbetskläder så håller de absolut tillräckligt hög stilmässig standard för att bäras till vardags.

    Premiärläst denna blogg – Gott första intryck!

    /Wilhelm

  11. Rasmus skriver:

    Ska snart prova att beställa från CT. För övrigt, en grundläggande guide om byxor önskar jag. Flanellvarianten i huvudtanken kanske? MVH Rasmus

  12. Peppery skriver:

    > om CT’s service

    Kort mellanrapport: Idag fick jag mailsvar på min mailförfrågan från i förrgår. Goutham Birdy ursäktar sig och hävdar att mitt kort saknade täckning när min order skulle expedieras. Må så vara (jag menar han har fel), men då hör man väl av sig och meddelar detta, istället för att låta kunden vänta i tron att ordern är lagd och håller på att behandlas?

    Nu ber han mig i alla fall – precis som du sa, Rupert Steggles – att ringa honom för att ”confirm the details of my order”. Han lämnar +44 20 8174 4100 som kontakt. Dom har tydligen lättare för telefonkontakt än mail. Men jag tycker ändå det är konstigt att dom inte meddelar mig att dom har problem med mitt kort, istället för att bara låta ärendet hänga.
    Föresten blir jag nu osäker om Goutham är en man, kvinna eller en avdelning?

    To be continued >

  13. Peppery skriver:

    > om CT’s service

    Nu har jag pratat med Anja hos CT (hon var mycket trevlig). Vid beställning hade jag betalat med mitt kreditkort, ej betalkort, alltså kan det inte vara så att det ”inte fanns täckning” på mitt kort. Däremot kom jag och Anja till slut fram till att det KAN VARA SÅ att kortet inte accepterades pga att jag bytt ut våra svenska å och ä mot ae när jag skrivit in adressen på mitt CT-konto. Hon skulle hur som helst omedelbart kontakta deras financedepartment and sort things out. Styrkt av Rupert krävde jag också kompensation, och efter att hon konsulterat sina superiors erbjöd dom sig att dra av frakten. Det tycker jag är helt okej, med tanke på att jag är förstagångskund.
    Nu har Anja återupprättat en stor del av mitt förtroende för Charles, om än inte hela. Jag inväntar min försändelse och lovar att avrapportera finalen, inkl ärmlängder och allt.
    – Peppery

  14. Dennis skriver:

    FIck precis en skjorta från deras ”Black label” serie som jag beställde i mellandagarna, har nog aldrig fått så mycket skjorta för pengarna, har sett att Lewin har en del Francob serie för £20. Finns det någon här som har erfarenhet av dessa och kan säga hur de är i jämförelse med CT´s ”Black label” i passform och kvalitet?

  15. Peppery skriver:

    Fick idag min första leverans någonsin från Charlies Tyrwhitt, och känner mig – trots initiala problem – både nöjd och glad. Det ser ut och känns bättre än jag trodde. Skjortorna verkar passa, trots det märkliga mätsättet för ärmlängden. Men hur reagerar Charles skjortor vid tvätt, krymper ärmarna några centimeter? Charles rekommenderar dessutom max 40 grader, vilket väl näppelingen räcker för solkiga kragar på vita skjortor. Nån som har dristat sig upp till 60 grader och sett hur skjortan reagerat?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s