Holland & Holland

Jag sänder ett varmt tack till signaturen En Skarp Dam för tipset om leverantören i dagens inlägg. Den anrika vapentillverkaren Holland & Holland levererar utöver dödliga och gränslöst vackra vapen, även kläder som jag inte kan kalla annat än otroligt inspirerande.

På förekommen anledning tänker jag återigen påpeka att jag inte försöker ge sken av att alltid gå klädd i munderingar som de på bilderna nedan. Däremot plockar jag gärna in valda delar av dem i min vardagsklädsel.

Som i några av våra tidigare nyligen publicerade inlägg, tycker jag tyvärr ofta att det råder någon slags sätta-etikett-på-hysteri i vardagen, där vi som tycker om tweed och grova ullkläder gärna utmålas som aristokratwannabes. Det kunde inte bli mer fel. För mig handlar det om en svårdefinierad känsla av energi som jag får av ett rejält, välsytt plagg av bra material. Givetvis ska kläderna inte göra mannen, utan tvärt om. Upplevelsen blir inte riktigt densamma i en sladdrig kavaj av ren polyester, sydd för att passa alla och som därför inte passar någon särskilt bra iaf.

Nu, slut på dagens gnällpredikan. Jag låter nu bilderna nedan tala för sig själva.

Annonser
Det här inlägget postades i Inspiration, Stil och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Holland & Holland

  1. Jöns skriver:

    Purdey har också en webbshop, den är mer inriktad på att sälja grejerna. De har dessutom inga kollektioner som förändras över tiden.

  2. Alistair skriver:

    Tyvärr,

    Trots att bifogade bilder påvisar stilfulla kläder så tycker jag det är sorgligt när etablerade varumärken drabbas av kapitalisthybris och därmed låter sig inlåtas till svår varumärkesinflation när man ”cashar” in på att marknadsföra produkter som ligger långt utanför ens traditionella kompetens och kunnande.

    Bara för att man kan göra hejdundrandes fina hagelbrakare betyder det INTE att man göra hejdundrandes fina tweedkavajer.

    Jag kan rabbla märke på märke på märke som gått samma sorgliga väg.
    Vissa ”gamla hederliga” varumärken har ju gått så långt att det kan vara svårt att erinra vad varumärket egentligen är känt för.

    Visst, man kanske kan kalla det för ”utveckling”.
    Jag väljer dock att att kalla det cyniskt och patetiskt. Ett hån mot konsumenten och på lång sikt varken särskilt varumärkesstärkande eller kvalitetsfrämjande.

    För det är väl det som är det viktigaste, d v s ”WRM” (What Really Matters): KVALITÉ

    MVH
    ~Alistair

    • Archibald skriver:

      Underbart engagemang i vanlig ordning! Jag håller med om mycket i ditt resonemang, och visst lär det väl ligga ett vinstintresse bakom. Säkert också något slags ivrigt nytänk att utveckla brandet H&H.

      Frågan om kläderna är ju precis som du säger, vilken kvalité de håller? Priserna ligger ju på nivåer som hävdar premiumhantverk.

      I slutändan är väl frågan egentligen vem som tillverkar H&Hs kläder, med vilka metoder och med vilka material?

      Vi får ju hoppas att det inte är kolvsnidarna som mellan måndag och onsdag byter sina verktyg mot nål och tråd, som resultat av företagets senaste satsning på personalens kompetensutveckling 😉

      • En skarp dam skriver:

        Det tipset lämnade jag gärna vidare. Det gläder mig att det kunde komma till glädje.

        Jag vill också passa på att tillägga något litet till Alistairs kommentar. För jag håller med i sak, skomakare bli vid din läst är en bra tumregel. Den här utvidgningen av produktkatalogen är dock inte så konstig som kan tyckas vid första anblick. Samtliga utestående Holland & Hollandaktier köptes 1989 av Chanel. Så i det här fallet var det en skräddare som slog sig ihop med en vapensmed. Klädlinjen gällde i början plagg som hör till jakten eller skyttet, den har under de här 10 åren utvidgats att gälla även andra plagg.

        Och när vi pratar Holland & Holland kan vi vara säkra på att vi pratar kvalitet, precis som när det gäller Chanel. Fast jag är förstås lite partisk, när en liten dröm om att någon gång få ta en lektion på deras shooting ground.

  3. Cyril skriver:

    Jag ska villigt erkänna att jag endast tittade på bilderna i blogginlägget och inte hela produktutbudet, men många av plaggen känns oerhört sökta i en ”vanlig” miljö. Tröjor med mockaförstärkning på axlarna, kavajer med bälg i axelpartiet med mera skulle kännas rejält malplacerat utanför skjutbanan/jaktlaget, tycker jag. En del annat var dock så klart både trevligt och användbart.

  4. Angus the gamekeeper skriver:

    Ha,
    Holland & Holland är mest t-shirt och dekaler.
    Riktig kärlek finner du hos Purdey och Beretta.

  5. Cyril Strideforth-Knickerbocker skriver:

    WRM is right! We’we taken a leaf out of the same book, Alistair m’dear boy.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s