Snön, favorit i repris

Det känns som att jag skrev ett liknande inlägg väldigt nyligen, trots att det var i februari förra året. En kollega mailade under morgonen buttert att SJ, i vanlig ordning med kort varsel, ställt in det tåg han skulle åkt med.

Var det snö på spåren som fick er att ställa in morgonens avgång SJ? The wrong type of snow perhaps? Snälla Statens Järnvägar, se nedan och dra lärdom.

Trakterna kring Gnesta?

Annonser
Det här inlägget postades i Reflektioner och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Snön, favorit i repris

  1. Calle skriver:

    Då plockar man fram gloscherna, funkade förvånansvärt bra 🙂

  2. markgreven skriver:

    Tänker bara på en bild i någon av SJ´s gamla jubileumsböcker. Där ser man en SJ-klädd gentleman med djupfrysta knävelborrar, päls, pälsmössa och ishacka. Han stirrar stint in i kameran och man kan känna sig trygg i förvissningen att ”tågen går…!” Känns som vi tappat mycket kunskap och mannakraft i takt med förvissningen om den eviga klimatförändringen.

  3. chuffnell skriver:

    Nu tycker jag i och för sig inte att man ska skälla för mycket på SJ. Spåren är i många fall över hundra år gamla. Växlarna är utslitna. Budgeten är stram. De anställda har en mäktig fackförening som gör att de som jobbar i resebutiken inte kan sättas i arbete med ishacka. Sverige har ett rätt extremt vinterklimat. Klart att det blir förseningar och inställda avgångar med ett järnvägsnät som är så överexploaterat och slitet. De som borde lära sig är resenärerna som bokar in resor med minimal tidsmarginal för förseningar och således missar byten, flyg och möten. Ja, SJ får ofta förseningar när snön kommer. Nej, det blir inte bättre i år heller. Förhåll er till det.

    /Chuffy

  4. Lord Pesherton skriver:

    Förseningar kan ju verkligen förstöra ens humör och dag. Dock får nog de flesta icke lok/tåg-relaterade förseningar tillskrivas banverket. Signalfel, spårskötsel, mötesstopp med mer är banverkets (trafikverkets) ansvar. Dock åker ju de allra flesta med SJ och många lever kvar i den gamla helstatliga värld som järnvägen tidigare gick under. Förmodligen ligger orsaken till lite missriktad, men befogad irritation just där.

  5. JW i West Yorkshire skriver:

    SJ är helt otroliga på förseningar, och mer otoroliga på att skylla ifrån sig. Vid mitt senaste besök i Sverige blev jag siattande i Halsberg eftersom lokföraren helt enkelt inte behagade dyka upp, gången innan var tåget packad likt en sillburk eftersom SJ hade ”glömt” en vagn! Av mina sju senaste resor med SJ har inte mindre än fem av dom resulterat i rejäla förseningar. Dumstrut till SJ!

  6. Dandy skriver:

    ”Dumtstrur till SJ!” var på tok för sött formulerat. Thank you for making my day JW.

    Pendlade mellan Stockholm och Uppsala med kära gamla SJ. Det var bara att planera in en halvtimmes ”shit happens”-utrymme och vara tacksam för akademisk kvart. Om ni ursäktar franskan…

    Men i efterhand tycker man att SJ & Banverket inte var i närheten så fasansfulla som stoppen i Knivsta och Märsta. Ohemula typer som klev på där; skrikande barn, gråtande grundskolevalpar, skrikande tonåringar, gråtande medelålderskvinnor och skrikande pensionärer. Och alla hade samma ingrodda förtjusning för Eau de Våt Cigarette. Mmm, the joys public transportation.

    Se det som karaktärsbyggande! (?)

  7. Xyriphe skriver:

    Bra att komma ihåg är att SJ inte haft något som helst ansvar för spår, signaler, stationer och dylikt på över 20 år, så mycket av det som skylls på SJ (om än långt ifrån allt) är feladresserat. Snökaoset berodde mycket på att Banverket (numera en del av Trafikverket) avvecklat stora delar av sin snöberedskap (sånt kostar pengar det också, även om det antagligen var dumsnålt ur ett nationalekonomiskt perspektiv, även sett över tid).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s