Genomtänkt reklam

Lyckat köp?

Viket är syftet med budskapet i en reklamannons? I min värld skall det öka intresset för varan som annonseras, väcka ett undermedvetet men effektivt begär efter produkten i fråga. Vardagen är full av försök att synliggöra varor och tjänster för att göra dem attraktiva. Nyligen noterade jag det slagkraftiga och vidhäftande: ”En kaffe kommer sällan ensam”.

Vad tänkte reklambyrån som komponerade annonsen? Vill de göra folk uppmärksamma på företaget i fråga och tjänsten de tillhandahåller, samt att det finns mer än kaffe att köpa i butiken?

Annonsen får mig mest att nyfiket spekulera om utformningen av reklammakarens nästkommande kampanjer eller slogans. Exempelvis för den nya frisörsalongen?
Bli snygg som stryk, klipp dig hos… ”,
eller för matvarukedjan som förtroendeingivande lanserar en egen bank?
Vi har redan sålt smöret, nu tar vi hand om dina pengar”. Mest väntar jag dock otåligt på att få veta vilken olycka som följer köpet av den varma pappmuggen hos Pressbyrån?

Annonser
Det här inlägget postades i Stil och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Genomtänkt reklam

  1. Sulla skriver:

    ”Mest väntar jag dock otåligt på att få veta vilken olycka som följer köpet av den varma pappmuggen hos Pressbyrån?”

    Det borde vara kaffet, det.

  2. Markus J skriver:

    De försöker uppmuntra till merförsäljning. Tar du en kaffe så är det lätt att du köper en banan också. Det är också en del av samma desperata kampanj, när de för några dagar döpte om Pressbyrån till Bananbyrån.

    Reklam har blivit så vanligt att numera handlar det mest att sticka ut från mängden och att bli uppmärksammad. Syftet kommer i andra hand.

    Det är precis därför man inte tittar på tv längre.

  3. Mats skriver:

    Onekligen bra reklam eftersom den fastnat hos dig, dålig reklam kan vara bar ibland.. 🙂

    • Archibald skriver:

      Ja, det är ett sätt att se på saken. Man kan ju hoppas att det var annonsmakarens tanke med det hela.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s