Brukscykel

Klassiskt stilig cykel, Pashley Guv'nor

Jag har vid mer än ett tillfälle pratat om att cykla till och från arbetet. Jag cyklar på samma sätt som jag gör många andra saker som involverar kroppsarbete. Snabbt, hetsigt och smått tävlingsinriktat. Detta resulterar i att jag sliter ut ett antal bromsklossar per år. De är inte svåra att byta, men jag skulle ändå gärna slippa detta. Eller åtminstone göra det mer sällan.

Alternativen som står till buds är antingen en cykel med skivbromsar, eller i alla fall en med ett något kraftigare bromssystem… Det första alternativet erbjuds bland annat på en modell från Monark kallad ”The Swede”. En cykel som togs fram av Monark i och med ett samarbete med Ducati, då i ett rött utförande. För att kunna motivera en regelrätt produktion lanserade Monark även modellen The Swede för den allmänna marknaden, i ett rent utförande med få väl valda detaljer, vilket jag fastnat för. En cykel försedd med hydrauliska skivbromsar.

Monark, The Swede

Ett mer klassiskt snyggt alternativ, med ett något kraftigare vanligt bromssystem, presenteras i ett cykelrelaterat inlägg i en av våra rekommenderade bloggar Style Essentials. Cykeln kommer från tillverkaren Condor, och modellen heter Fratello. Se fler detaljbilder bakom länken till den bloggen.

Condor Fratello

Efter tips via kommentarerna har jag även lagt till den estetiskt mycket tilltalande Pashley Guv’nor, enligt den översta bilden. Modell har till synes även trumbromsar, vilket rekommenderades av signaturen ”Q”. Dock har den bara 3 växlar, i bästa fall. Enligt erfarenhet trivs jag bäst med ett större antal växlar, vilka till stor del faktiskt nyttjas friskt och inleveslefullt.

Annonser
Det här inlägget postades i Livsstil, Stil och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Brukscykel

  1. JS skriver:

    Skivbromsar gör stor skillnad (i a f om man jämför billiga skivbromsar med billiga fälgbromsar). Båda cyklarna såg riktigt bra ut, för fler snygga cyklar kolla in:

    http://www.pashley.co.uk/

  2. Q skriver:

    Jag som cykelpendlar med just skivbromsar, rekommenderar dem inte till nån som inte behöver deras prestanda. Jag har tidigare kört med V-bromsar (och cantilever innan dess) och tycker att de nyper mer än tillräckligt och kräver betydligt mindre underhåll. Måhända beror det här på att jag har Shimano Alfine-bromsar, men det tror jag inte då Shimanos grejer brukar vara tämligen lätta att ha att göra med.

    Skulle jag köpa en ny cykel i dag, skulle jag önska mig navväxel, remdrift och rullbromsar fram och bak. Absolut tillräckliga prestanda och rimligt underhållsfritt.

    • Archibald skriver:

      I bromsväg efterfrågar jag inte i första hand bättre bromseffekt. V-bromsarna har god effekt, när beläggen är nya. Jag upplever dock att beläggen/klossarna av gummi slits för snabbt då jag bromsar ganska ofta och hårt. Detta oavsett om jag köpt billiga eller mer påkostade fabrikat. Tyvärr är jag heller inte den person som är engagerad nog att rengöra fälgen för att motverka smutsens slipeffekt på bromsklossarna.

      Vad det gäller underhåll, gissar jag att rullbromsarna, som du säger, lätt är det bästa alternativet. Tyvärr har jag bara hittat dem på cyklar som estetiskt är besvärande tråkiga i övrigt. Än så länge befinner jag mig i det angränsande till nervös stadiet där cykelns utseende är minst lika viktigt för mig som funktionen. Kanske kan den intällningen kanske mattas av med åren. Idag verkar det dock inte så.

  3. Oscar skriver:

    Jag skrattade något fruktansvärt efter de tre första meningarna, kände igen mig till hundra procent: ”Snabbt, hetsigt och smått tävlingsinriktat.”

    Jag röstar sen definitivt på cykel nummer 2 fast då med en annan sadel. Jag tycker inget slår en bra racer! Men då är det ju cykelbromsar som gäller. Någon annan ty av broms ska inte installeras vad jag vet.

    Trevligt inlägg i en som vanligt trevlig blogg!

  4. Steve skriver:

    Man hallå, var tog stilen vägen? Av de du radar upp är det endast den nedersta som håller måttet. Skippa de där raceråken och skaffa något mer gentlemannamässigt. Danskarna är mycket begåvade när det kommer till cyklar med stil. Kolla in velorbis.com och vivabikes.com eller varför inte svenska pilencykel.se

  5. Maximus skriver:

    Jag köpte faktiskt Monarks The Swede förra sommaren och stormtrivs med den. Förstår att många här värderar en mer strikt klassisk look och då möter den inte viljan, men den har en skönt retro-rundad ram i lätt aluminium och en härlig blå färg med vita accenter. Väldigt mycket 60-tal sportbil över den. Dessutom bara växlar på ett nav vilket gör den enkel att äga. Mycket snyggare ”på riktigt” än i profilbild och jag har flera gånger vid rödljus hamnat i diskussioner med andra som vill veta mer om den. Jag blir glad varje gång jag ser den – och då är det ett bra köp.

    Off topic, men ett annat köp jag gillar är den blå Nino Danieli linnekavaj med diskret ljusare blå ruta jag köpte för någon vecka sedan. Har aldrig uppskattat linne förrän jag nu, men den passar både till jeans och till ljusa chinos. Kolla in deras vårkollektion innan den tar slut!

  6. Stefan skriver:

    Pashley’n var mycket fin, men en cykel utan skärmar är ju ingen höjdare i svenskt klimat, än mindre om man cyklar i kläder som man dessutom är rädd om. Visst går det att sätta dit skärmar, men att hitta några som inte förstör cykelns övriga, mycket tilltalande, utseende, det är nog lättare sagt än gjort. Att den dessutom verkar sakna kedjeskydd i grundutförandet gör ju den än mindre lämpad att cykla uppklädd i eftersom risken för oljeskvätt blir stor.

    Både viva och velorbis verkar tillverka precis det jag är ute efter, klassiska, sobra och (vad det verkar) rejäla cyklar. Velorbis’ Scrap deluxe och Churchill-modell var ju helt fantastiska

    • JS skriver:

      Pashley har ett par andra modeller som är mer att likna vid oceanångare (om man i samma liknelse ser Guv’nor som en racerbåt), de har ungefär allt man behöver för att cykla i kostym.

  7. Ping: Forma sommargarderoben « The Drones Club

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s