Dåligt sälj ger dålig marknadsföring.

Vi har i mitt hushåll prenumererat på ett antal tidningar genom åren. En företeelse som försett många förlag med våra kontaktuppgifter, vilkas nyttjas flitigt i hopp om att behålla tidigare kunder. Med jämna mellanrum ringer provisionsavlönade extraarbetare upp oss, i hopp om att sälja en ny prenumeration. Jag skulle helst avstå helt från dessa säljtelefonsamtal. Allrahelst eftersom de i mitt fall många gånger har motsatt verkan, på grund av taktiken säljaren utrustats med.

Som tack, vill vi be dig köpa mer av oss.

Framförallt representanter för diverse damtidningar använt sig av en för mig särdeles motbjudande taktik. Den inleds med en kort förklaring att de ser att vi tidigare varit prenumeranter, och påföljs av ”… vi vill nu tacka er för detta genom ett erbjudande… jada jada”. I grund och botten går det alltid ut på att vi ska teckna en ny prenumeration. Oavsett hur många necessärer i plast, eller andras skräpprodukter de erbjuder som ”premie”, vill de i grund och botten tacka oss genom att be oss köpa ännu fler tidningar av dem?

Jag kan tycka att det kan vara ok att förlagen ber oss teckna en förnyad prenumeration, även om det i sig känns förbaskat påfluget då det sker på deras initiativ. Att dock kalla det ”erbjudande”, och i det mest smaklösa exemplet försöka få det att låta som att de gör mig en tjänst, gör mig illamående. Framförallt blir jag totalt ovillig att ens överväga det de vill sälja.

Det spelar ingen roll hur billig tidningen blir per nummer. I mina öron klingar det bara lismande falskt, att framföra det man vill sälja och tjäna pengar på som ”ett tack”. Jag anser inte att man tackar inte någon genom att be om en tjänst.

Lite på samma sätt blir det när en större kedja som säljer mobiltelefoner springer en av de större operatörenas ärenden, och försöker värva nya kunder. ”-Vi vill ge dig ett otroligt förmånligt erbjudande att ringa för si och så många kronor per minut… *tomt säljprat*… om du binder upp dig att ringa med oss i, 24 månader(!) Vi kan givetvis ‘slänga med en ny lur på köpet’ ”.

Betala mig, för att jag ska få ensamrätt till dina köpkraft.

Vi benar upp det hela. Jag ger mobiltelefonoperatören, som vi för skojs skull kan kalla Comviq, via exempelvis The Phone House, ensamrätt till mig som kund i Två År. Utan möjlighet att avsluta det bindande kontraktet. Oavsett vad som händer ska jag varje månad under två års tid betala den avtalade summan för abonnemanget.

För att inte tala om kostnaden för telefonen de ”slänger med”. Vid avbetalningens slut har den kostat lika mycket, eller mycket mer, än vad det kostar att köpa den kontant idag. En telefon som vid avbetalningens slut sannolikt inte har kvar ens en fjärdedel av nyvärdet.

Äntligen betald

Det kanske är onödigt att förtydliga att jag tycker att köp av småsaker på avbetalning, ofta mest är att se som köp med pengar man egentligen inte har. En gång i tiden ingick telefonen mer eller mindre i och med att man tecknade ett abonnemang i låt säga 12 månader. Ibland 6 månader. Sedan var telefonen din, och du kunde avsluta abonnemanget eller byta operatör. Vid operatörsbyte behövde du låsa upp telefonen för några hundralappar.

Vilken är poängen med att jag som konsument, ger en leverantör ensamrätt till min efterfrågan i två hela år, utan att jag, som jag ser det, får något nämnvärt i utbyte?

Visst kan det vara en öppning för personer utan ekonomi att köpa sig en telefon, att få den via avbetalning. För gemene man med halvvettig koll på sin ekonomi anser jag det bara vara en förlustaffär. Så snälla mobiltelefonoperatören. Nästa nång ni vill ha ensamrätt på mina tjänster, ge mig en anledning och skäl att anförtro er den. En anledning som i närheten motsvarar det ni själva får i utbyte. Annars, skäms på er.

Annonser
Det här inlägget postades i Stil och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Dåligt sälj ger dålig marknadsföring.

  1. Oscar skriver:

    Roligt skrivet!

    Var med om en liknande händelse häromdan: Jag har sedan tidigare prenumererat på tidningen KING, så i förra veckan ringde någon shomme och vill sälja 8 nummer inklusive någon parfympremie. Endast för mig har han lyckats få ner tidningen till ett superpris (300 spänn nått) osv…

    Det var faktiskt säljarens taktik som fick mig att tacka nej, inte erbjudandet.

    Håller med dig om vad du skriver om mobilabonnemang också: ”Nästa nång ni vill ha ensamrätt på mina tjänster, ge mig en aledning och skäl att anförtro er den. En anledning som i närheten motsvarar det ni själva får i utbyte. Annars, skäms på er.”

  2. Mikael skriver:

    Håller helt med. Bra skrivet.

    Kul att det skrivs om lite annat än just kläder, dessutom. Mer sådant!

  3. David skriver:

    Det värsta är sedan när mobiltelefonen går sönder. Då ska du fortsätta betala i ett år till… För helt ärligt? Är det någon som anser att det är någe vidare kvalite på telefoner nuförtiden? Jag kan bara ge alla rådet att aldrig köpa någonting på avbetalning.

    När det gäller tidningarna så har jag själv råkat ut för alla dessa ”Specialerbjudanden för trogna kunder”… en snabb sökning på nätet brukar resultera i att du hittar billigare erbjudanden.

  4. Markus, citizen of Hampshire skriver:

    Spot on! Minns ett besök på Elgiganten för något år sedan. Det gällde inte mig själv utan någon kund som stod och skulle köpa mobil. Då jag själv stod i närheten snappade jag upp försäljarens snack, något i stil med följande: ”Avbetalning är jättebra, jag har det själv. Du får en räkning på 300kr i månaden och så är allt ordnat. Kanon helt enkelt”.
    Helt sanslöst. Fick lust att gå fram till dem och berätta hur otroligt dumt avtalet skulle vara, men tyvärr är man för snäll. Hade varit kul att ta en argumentation med försäljaren.

    En annan historia gäller en lokaltidning som jag fått gratis i tre månader men inte förnyat med en årsprenumation. Då jag förklarade att jag bodde på femte våningen och var tvungen att gå ner och hämta tidningen försökte försäljaren desperat komma med förslag. ”Det tar ju bara några minuter. Bara att sätta på dig mjukisbyxor och en tröja”. Tja, nu skulle jag ju gärna få min morgontidning utan ansträgning, och då internet och text-tv erbjuder ett ok nyhetsflöde ser jag ingen anledning att göra ansträgningen för att hämta tidningen (Jag är inte slö, bara morgontrött). ”Ja, men……”. Slut på argument. Tack för kaffet!

  5. Lord Pesherton skriver:

    Jag har prenumererat på tidningen Modern Psykologi, och fick ett minst sagt skrattretande ”erbjudande”. Om jag förlängde min prenumeration så skulle jag få det för x kronor, ett erbjudande jag totalt skulle spara 4 kr på spritt över 3 utgåvor. Lite av samma princip som Oscar ovan skrev, så var det smaklöst nog att inte fortsätta prenumerera.

  6. E skriver:

    När jag blir erbjuden något jag inte gillar tackar jag nej.
    När jag köper saker gör jag det kontat utan avbetalningsmodeller.

    Uppenbarligen finns det folk som har svårt att säga nej, likaväl som det finns personer som gillar avbetalningsmodeller?

    Vi lever ju i ett kapitalistiskt samhälle så varför hacka ner på företag som försöker göra sitt för att göra en vinst och därigenom höja landets bnp vilket alla vi som skriver här tjänar på så länge vi är skrivna i sverige och tar del av sjukvård, kommande äldrevård osv?

    Förstår att telefonförsäljare kan verka jobbiga, men tänk att på i andra sidan luren sitter det en person som är avlönad, som genom varje försäljning genererar skatt som hjälper vårt samhälle att bibehålla sin standard. Sedan kan man ju diskutera hur politikerna väljer att använda skattepengarna men det är en annan fråga.

    Skaffa NIX till din telefon och skicka ett enkelt mail till dom som ringer till dig (NIX hjälper inte om du är kund hos företaget redan)

    • Desmond skriver:

      Hallå, hallå…

      Det är inte BNP som betalar välfärden, utan den del av BNP som betalas in som skatter – att bidra till att höja BNP garanterar ingen välfärd. Det är inte givet att vi tjänar på höjd BNP (undantaget eventuella lägre räntor).

      Sedan är det inte tvunget att jag väljer att bidra till denna BNP du talar om just när det ringer upp telefonförsäljare – jag konsumerar andra varor och tjänster, och betalar dessutom en hel del skatt direkt via skattsedeln. Jag skulle föredra att inte bli uppringd av telefonförsäljare som anlägger en personlig, påträngande ton, och försöker sälja saker jag inte behöver, oftast till ofördelaktiga priser, eftersom erbjudanden är svåra att kontrollera och jämföra när man sitter i telefon. (Jag är för övrigt ansluten till NIX-registret, men tänk på att registreringen där tas bort efter ett par år, vilket hände mig)

      Lite kortfattat – påstå inte att telefonförsäljning är en nödvändig del av nationens välstånd.

  7. Johan Sidén skriver:

    Jag håller helt klart med om det du säger om de olika tidningarna som försöker sälja på en flera nummer som ”tack för att du tidigare varit kund hos oss.

    Däremot måste jag erkänna att jag personligen har svårt att köpa din förklaring av telefoner som kostar mera i samband med köp av abonnemang än fritt.
    Prima exempel: Jag köpte en Nokia N95 8GB med ett 299-pott abonnemang från 3 i mars 2008 och betalade då 599 kronor för telefonen. Varje månad i 18 månader betalade jag 299 kronor, som jag nästan alltid ringde upp och 149 kronor för telefonen.
    Summa sumarum: 599+149*18=3281 kronor. Telefonen kostade då i butik mellan 5499 och 6999, nu såg jag att en butik säljer den för 4799.

    Det jag ville få fram, säkerligen genom massa onödigt pladder, var att det skiljer mycket från gång till gång, ofta ringer man upp hela det belopp man tecknar abonnemang för vilket i sin tur krävs för de ”finare” telefonerna.

  8. E skriver:

    Jag kanske var lite otydlig.
    Menar inte på något sätt att påträngande telefonförsäljare är nödvändigt för vår välfärd.
    Dock är det relativt frivilligt utifrån NIX/Spärr direkt hos bolag att spärra sig mot detta.

    Anledningen att dom ringer är ju att många människor tycker det är bra erbjudanden dom kommer med och får det att gå runt iaf.
    Själv har jag löst det genom att dra ut min hemtelefon förutom de gånger jag har ett viktigt flyg att passa och använder den för väckning.
    Hade jag varit beroende av att bredda nyttjandet av min fasta telefon hade jag spärrat mig mot de företag som kontaktar mig.

    Vi lever i ett samhälle där det finns och kommer finnas ännu mer påträngande reklam.
    Jag tror att man får välja att se om glaset är halvtomt eller halvfullt, njut av livet och fokusera mindre på problem som är lätta att åtgärda :).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s