Att förlöjliga sina kunder

Jag argumenterar ibland till en större, känd och mindre väl ansedd butikskedjas försvar. Äras den som äras bör om orsak finns till detta. Det händer att jag hittar skjortor, sydda i ett tyg med förvånande trevliga egenskaper. Likaså köper jag en och annan slips där. Jag handlar efter devisen att kvalité och passform är avgörande. Kan jag få detta, i synnerhet om det om det är till i sammanhanget skrattretande låga priser, spelar det mig ingen större roll vad det står på lappen i nacken på plagget.

Dock är det ingen direkt fröjd att köpa kläder i en butik, där kassörskan slentrianmässigt försöker pracka på dig kalsonger och strumpor i flerpack. Sannolikt för att du är man och i deras ögon inte har förmågan att kontinuerligt sköta dessa inköp på eget initiativ.

Under en lunchpromenad fångade jag dessutom bilden nedan. Visserliget är det ett känt faktum att plagg nålas till smickrande passform på skyltdockor, men i det här fallet är det rent löjligt. Det summerar, och besannar verkligen den allmänna fördomsbilden av butikskedjans, eller i alla fall personalens, attityd och ambitioner gentemot sin kundgrupp. I mitt tycke en milt sagt pinsam och skamligt dålig inställning.

Löjligt dåligt.

Löjligt dåligt.

Vidare passerade jag min frisörska för den månatliga klippningen. Under det sedvanliga kallpratet kom vi att diskutera frisyrer. När förslaget kom om möjligheten att ”rufsa till håret lite busigt”, frös jag. En vuxen man har Inte busigt hår. Må vara rufsigt i någon situation. Men Aldrig busigt. Jag var snubblande nära att påpeka detta bryskt, men avstod i sista sekund.

Annonser
Det här inlägget postades i Stil. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Att förlöjliga sina kunder

  1. Alistair skriver:

    Så sant, så sant.

    För övrigt hoppas jag denna kedja går i konkurs.

    Jag kan vänta. Jag har tålamod.

    MVH
    ~Alistair

  2. markgreven skriver:

    Oh dear!
    En skjorta som kräver nålar i denna mängd kan väl knappt vara lämplig ens till en maskerad…?
    Kan affären dela med sig av detta miss-lyckande (för jag antar att det inte är ett smygtaget foto) är det helt klart att de dörrarna behöver man inte besvära sig med att träda innanför. Som om man någonsin skulle ha tänkt tanken. Jag ryser och återvänder, om än bara virtuellt i kväll, till något lämpligt tweed-väveri på Yttre Hebriderna. Kanske tar jag sällskap av en aldrig så liten dos Allt a´Bhaine, i rent medicinskt syfte förstås! Om inte annat för att förebygga mardrömmarna kring nålade skjortor…
    För övrigt hoppas även jag på KK för vederbörande!

  3. Viktor Pettersson skriver:

    God kväll!

    Trevligt inlägg att läsa blir dock lite förvånad att du anser det är löjligt dåligt att nåla en skjorta? Är det löjligt i största allmänhet eller just det här exemplet? (som för övrigt är ett hemskt exempel på en nålad skjorta)

    Jag jobbar själv i en skjortbutik, (inte den ni hänvisar till förvisso), där vi säljer budgetskjortor från 449:- upp till Etons dyraste. Vi i butiken vill ha nöjda och återkommande kunder samtidigt som vi vill visa upp våra skjortor från dess bästa sida.

    De dockor som finns är tyvärr inte gjorda efter medelsvensson och är otroligt små. Det vill säga om vi sätter på den en slim fit 37 kommer den se luftig ut, inte alls som den ser ut på våra kunder. Vad finns då att göra? Jo vi nålar skjortan för att ge kunden en rättvisande bild av hur skjortan kommer/ska se ut på kunden framifrån. Det är en självklarhet.

    Vi har alltid provskjortor tillgängliga ifall kunden vill prova. Det är endast positivt för både oss och kunden att denne får prova och på så sätt få rätt skjorta med sig hem, vilket vissa skjortbutiker inte vill att man ska göra. Oftast räcker det dock med en snabb blick och i vissa fall mätning för att i samråd med kunden avgöra vilken skjorta som är bäst för just denne.

    Kunden ska lämna oss nöjda med ett leende på läpparna, ha ett leende på läpparna varje gång de bär en skjorta från oss och förhoppningsvis komma tillbaka med ett leende på läpparna suktande efter ännu ett fynd. (vilket de flesta som handlar hos oss gör)

    Visst, ryggen är väldigt ful på bilden och ger ju helt klart en missvisande bild av skjortan men det finns en hel del olika sätt att nåla på. Den personliga favoriten är två raka vertikala streck i bredd med skulderbladen liknande som man ”syr in” skjortan samt, detta är viktigt, lägg upp skjortan in under dockan! Vem har en skjorta hängandes utanför och inte instoppad?

    Det här med kalsonger och strumpor har ingenting med just Dig som person att göra utan det är för att alla företag vill ha merförsäljning. Säg en bilförsäljare som säljer en bil utan något paket-erbjudande, det finns ju inte! Inom klädhandel är merförsäljning lika med strumpor och kalsonger. För övrigt så är strumpor och kalsonger ”slitvara” som bör inhandlas månadsvis. Alltså kan det var bra att påminna kunderna om det och det är inte så att man fördummar kunden genom att säga detta, se det mer som en helhetsservice. Dock ska man inte pracka på någon något de inte egentligen vill ha/behöver och vara onödigt säljande. Däremot kan man skylta strumpor och kalsonger nära kassan och ställa en vänlig fråga. Säger de nej så är det OK man går vidare, tar betalt och önskar kunden en trevlig dag och välkommen åter.

    Ser fram emot ett utvecklande svar på denna delikata fråga. Utveckla varför det är så hemskt att nåla en skjorta!

    Annars vill jag tacka för en mycket trevlig läsning!

    Off Topic. Är på jakt efter ett par bruna ”monk-skor” liknande (http://www.crockettandjones.co.uk/monkshoes-monkto.html) med avsmalnande tå och ser gärna ett inlägg om skor av den typen. Vilka märken som är bra osv. Just nu handlar jag skor i Uppsala där jag bor och då är det Crockett & Jones samt Church´s utbud som gäller. Kvalité ska det vara. Mina fötter slutade växa för en massa år sedan och jag vill ha skor som håller tills jag blir pensionär så länge jag vårdar dem. Det blir billigast så.

    Med vänlig hälsning

    Viktor Pettersson

    • Archibald skriver:

      En mycket välformulerad, saklig och bra kommentar. Sådant uppskattar Drönarklubben.

      Det är egentligen inte nålandet som företeelse jag helt föraktar. Snarare det faktum att de skjortor man nålat i butiken i fråga, troligtvis inte kan sitta på samma sätt på någon, någonsin, utan skräddarändringar.

      Jag förstår ditt resonemang rörande strumpor och kalsonger. Dock blir det väldigt mycket löpande bandet och Ica-känsla över det hela. Krasst sett kan jag nog bara säga att det är i butikskedjan i fråga jag konsekvent hör frågan ställas.

      Visst har jag någon enstaka gång blivit tillfrågad i annan butik, men då snarare i samband med erbjudande, och inte som ett schablonmässigt och undantagslöst frågande till varje betalande kund.

      Kanske är sorgligt många svenska män ekiperade i kalsonger av tvivelaktig status. Jag känner ändå att man bör vara försiktig, så att en butik inte förmedlar känslan att de förutsätter detta faktum som gällande för kunden i fråga.

      Archibald

  4. JP skriver:

    Viktor,

    Tack för en intressant inblick ”från andra sidan” i en klädbutik.

    Angående skor, har du varit hos Davidsons Skomakeri på Skolgatan? Där kan du beställa munkskon i inlägget, han mäter upp dina fötter och rekommenderar lämplig läst.

    Var får du tag i Church’s i Uppsala?
    När det gäller randydda skor i stan har jag bara noterat Davidsons samt Bamå på Sysslomansgatan som har ett mindre sortiment Loakes.

  5. Viktor Pettersson skriver:

    Archibald,

    Tack för ett förtydligande svar. Det är ju så att det finns skjortor av varierande kvalitet, inte minst i skärningen av skjortan.

    Så som du upplever försäljningen av strumpor och kalsonger ska det givetvis inte vara men det skiljer sig oerhört från butik till butik och person till person. Det gäller att ha lite känsla för kunden och situationen. Samt hur man lägger fram frågan. Ingen kund ska känna sig så som du beskriver.

    Dock finns det skräckexempel på vissa butiker Jag kan ju redogöra en dialog som skedde på D-butiken i Uppsala. Jag var ute efter svarta hängslen inget annat.

    Jag; Hejsan, Skulle vilja ha de här!
    (Glad för att ha hittat ett par billiga hängslen)

    D; Javisst du vill inte ha ett par kalsonger också?

    Jag; Nej tack, det är bra så här.
    (Ingen fara, frågan var väntad)

    D; Men de är så färgglada och fina?

    Jag; Jo men jag har tillräckligt hemma och jag håller mig till mitt märke. (Börjar bli lite smått irriterad, för det första är det fula kalsonger och dålig kvalitet de försöker kränga på mig. Vem börjar en fråga med ”men” )

    D; Okej, strumpor då? Det är 3 för bla bla bla

    Jag; Tyvärr, inte intresserad.
    (gränsen är på väg att korsas)

    D; Är du säker?

    Jag; Ja! Jag använder inte strumpor och vill bara ha hängslena!
    (Jag är arg och nära på att gå därifrån utan mina hängslen. För övrigt så använder jag strumpor;)

    D; Ok Ok du slipper. Det blir bla bla bla

    Jag; Varsågod (riktigt sur)

    D; Välkommen åter (Jo tack, vi får väl se)

    Detta är ett hemskt exempel på vad jag upplevt i D-butiken och efter denna incident har jag inte ens gått in i butiken igen.

    Det första felet de gjorde var att de lyssnade inte på kunden. Det andra var att de inte hade koll på vad kunden köpte. Strumporna och kalsongerna kostade nästan mer än hängslena. Fel nummer tre de misstar mig för en idiot som inte kan fatta egna rationella beslut. De går miste om en kund.

    Problemet här är att de utövar sälj och inte service! För övrigt så varnar jag för att handla kläder av kvinnlig personal då de oftast inte har den rätta känslan för herrmode. Självklart finns undantag.

    Vet knappt vad jag skrivit nu men det blev säkert intressant!

    JP,

    Skrev fel i all hast. Church´s har jag inte sett i Uppsala däremot är jag på Arlanda någon gång i månaden genom jobbet och där finns ett brett utbud på sko/klädbutiken i SkyCity, vad den nu heter. Butiken ligger utanför ”airside” och du behöver inte flyga för att kunna handla där!

    Davidsons är min favoritbutik i Uppsala vad gäller service och utbud av fina kvalitetsskor. Det finns för få Davidsons i Uppsala! Bamå visst har de ett antal snygga skor men de tar även in vissa kollektioner som kan vara rätt så tacky ibland. Undrar om damsidan får vara med och välja ut herrskor.. För övrigt väldigt trevlig personal även där.

    Det finns ju en skomakare i Fenixhuset också nästan mittemot centralbadet kommer dock inte ihåg vilket utbud de har (har aldrig handlat där och kommer nog aldrig att göra det) men jag har för mig att de ska ha randsydda skor.

  6. Circlemaster skriver:

    Tackar för fina observationer.
    Känner själv igen mig i frisörstolen, hade en period då min frisör knäopererades och jag fick söka mig till flickor i 19+ åldern som bad mig instruera dem i hur frisyren skulle komma till. Ryser åt detta..
    En rolig episod var när det kom in en kvinna till herrfrisören, min frisör, och vi herrar liksom hajade till. Det visade sig vara frisörens hustru.. Lugnet var återställt!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s