16th collection en stor besvikelse

Ny svensk webbutik har redan förbrukat allt förtroende

Ny svensk webbutik har redan förbrukat allt förtroende

För några dagar sedan blev jag via Manolos hemsida tipsad om den nya svenska internetbutiken 16th collection. Jag gick in på hemsida och blev direkt intresserad av fler produkter ur dessa sortiment av accessoarer. Jag bestämde mig för att slå till på två av deras slipsar, och efter en viss tvekan, en av deras färdigknutna flugor. Då det är svårt att hitta snygga slipsar var mina förväntningar rätt höga.

Förstå min besvikelse när produkterna nådde min brevlåda. Jag trodde nästan att det var ett skämt när jag öppnade paketet. Slipsarna och flugan som på hemsidan hade beskrivits som 100% siden var i verkligheten gjorda i 100% microfibrer! Den ena slipsen var så tunn och styv att jag knappt tror det är möjligt att få till en ordentlig slipsknut med den och motivtrycket på flugan var platt och livlöst. Överhuvudtaget såg de två produkterna väldigt plastiga ut. De liknande leksakskläder som det var meningen att man skulle placeras på någon billiga docka.

Den enda produkten som vid en första anblick såg ut att vara gjord för att en människa ska använda den var en smal slips. Den var mjukare i tyget och såg faktiskt ut som en riktigt plagg. Jag testade att knyta den en gång för att se hur knuten blev. Då sprack ett av stygnen längst back på slipsen.

Låt oss i korthet säga att jag inte är imponerad.

Något som ytterligare förvånar mig i sammanhanget är varför två av de mer kända svenska herrmodebloggarna industribolaget och justanotherfasionkid har annonser till 16th collection på sina respektive bloggar? Har de testat deras produkter? Tyckte de om dem? Eller har de bara gått med på att sälja annonsutrymme? Alla får självklart göra som de själva vill, men jag skulle inte vilja att vi ha annonser på den här bloggen för produkter jag själv inte skulle använda.

Jag har kontaktat 16th collections kundtjänst och de ska höra av sig igen varför det blivit fel. Mitt förtroende har de dock redan förbrukat. Vill de vinna tillbaka något av det bör de komma med en riktigt bra förklaring.

Produkterna som sådana kommer jag reklamera och jag vill tills vidare avråda alla drönare ifrån att köpa något ifrån dem. Kanske kommer kvaliteten förbättras med tiden, men just nu verkar alla inköp vara bortkastade pengar.

Annonser
Det här inlägget postades i Stil och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till 16th collection en stor besvikelse

  1. Cristoffer skriver:

    Ja de har troligen bara sålt annonsutrymme. Jag blev själv kontaktad men tackade nej.

    //

  2. anton skriver:

    Ajajaj. En missnöjd kund är den sämsta tänkbara marknadsföringen. Spanade också in sidan när den dök upp på manolo och tänkte faktiskt lägga en liten order. Nu kommer jag dock hålla lite på det. Tacksåmycket!

  3. Silver skriver:

    Beställde en vit enkel klocka därifrån. Blev riktigt besviken när det visade sig att en knapp på klockan gjorde så att urtavlan lyste i en massa olika färger. Känns som om jag fått den i ett paket flingor eller en tuggumiautomat. Passar bättre på min brorsdotter som är 5 år…

    16th collection får nog ta och skärpa till sig lite när det gäller kvalitén och deras beskrivningar på hemsidan..

  4. Johannes Jonsson skriver:

    Spännande också att de å sin förstasida har en bild på en man som glömt ta på sig byxorna.

  5. Johan skriver:

    Eftersom man med distansavtalslagen har rätt att ångra sitt köp så är problemet…? Visst, om de nu skrivit att materialet var 100% silke så var det såklart en miss. Dock är det snudd på humor att förvänta sig att slipsen skall vara av god kvalitet för 195 kr. Att det skulle vara svårt att hitta ”snygga slipsar” ser jag med skepsis på. Den typen av slipsar du verkar vara intresserad av finns det ju drivvis av hos Ralph Lauren och Gant. Då får du en GODTAGBAR kvalitet på köpet.

    Ett tips i all välmening.

  6. Hej Cristoffer,

    jag har ägnat förmiddagen åt att se vart det har gått fel i våra rutiner. Tyvärr verkar det bero på en kombination av mänsklig faktor och okunskap som jag ber om ursäkt för. Vi har nu åtgärdat utvalda flugor och slipsar med korrekt information.

    Detta har jag även valt att skriva ett blogginlägg om så att berörda kunder är medvetna om det och kan göra ett återköp om så önskas.

    Gällande produktbilder så försöker vi alltid göra vårt bästa i att återge rätt färginformation men ibland händer det tyvärr att en produkt ser annorlunda i verkligheten.

    Gällande produktkvalité så har vi alltid en ständig dialog med våra leverantörer om hur förbättringar kan ske. Under tiden så är det bästa vi kan göra för våra kunder att erbjuda full konsumentskydd, dvs. 14 dagars öppet köp, 30 dagars bytesrätt samt reklamationsrätt enligt Konsumentsköpslagen.

    Kom även ihåg att reklamationer alltid är kostnadsfria för kunden, både vid retur av produkt samt vid mottagning av ny.

    16thCollection är ett långsiktigt arbete, där våra ambitioner aldrig kommer vara att göra snabba klipp.

    Jag hoppas att jag har kunnat bistå med lite mer information.

    Vänligen,

    Hamed Tavakolizadeh
    Grundare & VD 16thCollection

  7. Hej Silver,

    gällande klockan Ethan så har vi under fliken ”Produktdetalj” försökt återge så mycket information som möjligt om klockan vilket har resulterat i 8 punkter. Tyvärr så har vi missat ljussekvensen. Vi har nu under förmiddagen adderat punkt nummer 9, ”Krona för kort ljussekvens i olika färger”.

    Observera att klockan även ska ge ett litet plastigt intryck då det utgör modellen.

    Vänligen,

    Hamed Tavakolizadeh
    Grundare & VD 16thCollection

  8. Vill även understryka att vår aktuella kvalitetsnivå är något som har testats och utvecklats under en lång tid för att kunna passera de krav som ställts upp av oss. Självklart förekommer det dock defekter i alla produktionsserier. Dock kan jag tycka det vara orättvist att låta desssa defekter spegla hela vårt sortiment och ständiga utvecklingsarbete.

    Vänligen,
    HT

  9. Stilton skriver:

    Johan: Om man köper en slips för 195 kronor så brukar man inte förvänta sig högsta kvalitet. Men precis som när man köper kläder på H&M och Zara förväntar man sig ändå någon form av brukbarhet.

  10. nathaniel skriver:

    Johan: Jag köper regelbunden slipsar ifrån Gant, Hackett och Ralph Lauren som har slipsar i nämnd stil men att hävda att utbudet är outtömligt är bara fel. Jag brukar hitta en eller två slipsar per säsong som jag gillar.

  11. Jakob skriver:

    Johan:
    Man kan visst få alldeles utmärkta slipsar för under 200 kr om man köper vid rätt ställe. Själv brukar jag passa på när de engelska butikerna vid Jermyn Street har sina reor. Då finns det gott om handgjorda slipsar i 100% silke av utmärkt kvalitet för mellan 150 – 250 kr.

    Har även passat på att fynda vid Ralph Laurens vinterrea, deras slipsar går dock klart dyrare även på rea, men finns mycket skjortor och tröjor till riktigt fina priser då.

  12. Carl-Emil skriver:

    Skitprodukter. Köpte hem ett par loafers och kvalitén var minst sagt bristfällig.

  13. DDL skriver:

    Jag köpte ett par supersnygga solglasögon, en väska, en nyckelhängare, ett bälte samt ett par skor från dem som jag använder på daglig basis och som jag är särdeles nöjd över. Som Manolo läsare vill jag uppmana alla drönare till pojkar att sluta läsa den här uppenbart oseriösa bloggen med sitt pubertalt och studentikost uppblåsta språk.

    • Archibald skriver:

      Så trevligt att du är nöjd med dina inköp.

      De flesta inlägg i den här bloggen speglar skribentens egen åsikt. På samma sätt som du tycker om en sak, kan någon annan tycka mindre bra om den, och vice versa? Det är märkligt att du bl. a. avfärdar en personlig åsikt, baserad på en konkret erfarenhet, som oseriös.

  14. Aron skriver:

    Beställde varor därifrån för 3 veckor sedan, de har fortfarande inte kommit. Jag får inte svar via varken telefon eller mail och jag kan inte heller följa min order via ”min sida”.

    Handla inte av Storyfall är mitt enda och logiska tips.

  15. Victor skriver:

    Jag beställde ett par loafers samt en väska som jag blev väldigt nöjd över, snygg design
    Till rätt pris, jag skulle definitivt rekommendera 16th collection.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s