TDC testar: Morris Durham Label Jacket

Jag har till och från fört en dialog med webleverantören Sid and Sally. Som ett led i kontakten försåg de mig med ett prov ur Morris höstkollektion, att basera en utvärdering på. Jag hade ditintills inte ägt något plagg från Morris, men länge undrat hur deras kläder egentligen stod sig i förhållande till motsvarande plagg, i motsvarande prissegment från andra tillverkare.

Jackan i fråga kallas ”The Durham Label Jacket”, och är starkt inspirerad av modeller som exempelvis Barbours ”International” och ”Trooper”. Prismässigt ligger den även på samma nivå, och i vissa fall något över.

Trooper

Mitt intryck av Morris är att de levererar klassiska plagg, som de många gånger, på olika sätt ger en mer trendig framtoning. Aningen kortare kavajer, glada färger i kontrasterande detaljer eller hela plagg, och så vidare.

Durham Label-jackan går enligt min uppfattning i linje med det resonemanget. Det är ofta lätt att kategoriskt rata plagg från nya yngre tillverkare, till fördel för äldre och mer beprövade leverantörer. Därför såg jag det här som ett bra tillfälle för en mer konkret bedömning baserad på hands on erfarenhet, snarare än fördomar spridda ryktesvägen.

Jackans ytterskal är sytt av en robust blandning av bomull och polyester. Den levereras tillsammans med ett quiltat innerfoder, vilket går att koppla loss och bära separat som täckväst. Jackan passar utan fodret då bättre för tidigt höst eller vårbruk. Det medföljande fodret kan i någon mån motivera den högre prissättningen, då detta i många andra fall som exempelvis med Barbour, köpes separat.

Storleksmässigt provade jag en medium, vilket enligt min bedömning torde motsvara en stor stl.50, jämfört med de andra plagg jag har i min garderob. Då jag är en ganska renodlad stl. 48, var Durhamjackan aningen stor för mig i stl. M sett till axelbredden. Ärmlängdsmässigt var den dock tillräcklig lång. Längden på jackan kan ni döma av bilden nedan. Jackan har även en dragsko i midjan vilket gör det möjligt att justera midjevidden något.

Jackans längd räcker till för att dölja en kavaj av mer modern och kort modell. Kavajer av full klassisk längd som exempelvis en genomsnittlig modell från T.M. Lewin sticker ut utanför jackans underkant.

Rent visuellt har Morris sin vana trogen försett plagget med några väl synliga, broderade loggor. Tydligen är det enligt en lokal återförsäljare dessa som för många kunder gör plaggen attraktiva. Kläder från tillverkaren säljer som smör i solsken till de stora massorna.

Jag är själv inte vidare förtjust i konceptet med loggor mitt i blickfånget, men kan ändå tycka att de rent estetiskt kunde sett mycket värre ut. Den franska liljan på vänsterarmen, och det gulsvarta emblemet med elefanten och märkesnamnet går i linje med plaggets utformning i övrigt.

I helhet känns jackan väldigt gedigen och stryktålig. Om det sedan även gäller efter år av användning kan endast tiden utvisa. Något jag dock tycker man kan förvänta sig av en jacka i den här prisklassen. Jag är väldigt förtjust i kragmodellen, de väl tilltagna fickorna och robusta dragkedjor. Det löstagbara innerfodret gör plagget väldigt mångsidigt. Längdmässigt tycker jag att jackan är för kort. Både beroende på att jag ofta har längre kavajer under mina överrockar/jackor, och för att jag helt enkelt själv tycker att jag passar bättre i jackor av den här typen då de är aningen längre.

Min slutsats är att Morris Durham Label Jacket är ett bra val för den som är ute efter ett kortare, bikerinspirerat alternativ till vädertålig fritidsjacka, med rymliga fickor och varmt foder. För intresserade återfinns den här till ett nedsatt pris. Söker du en längre oljerock att exempelvis kunna bära över klassiska kavajer generellt, bör du välja en längre jacka.

About these ads
Det här inlägget postades i Stil och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till TDC testar: Morris Durham Label Jacket

  1. Lord Sidcup skriver:

    Men Archie…Glee på DVD? *förundrad*

  2. Urban skriver:

    Är absolut för olika sponsringar och dylikt i förmån för recensioner av plagg eller tillbehör. Detta var dock inget vidare, jackan är en riktigt dålig remake av en klassisk vaxad biker. Tycker helt enkelt att ni är för bra för Morris :)

  3. nphaf skriver:

    Sprätta bort märket bara så är det bara hoppa på Doris och känna sig som Steve McQueen!

  4. Erik skriver:

    Morris är ett klädesmärke som alltid verkar skapa viss diskussion när det förs på tal i klädforum och på bloggar:

    http://www.ivy-style.com/riding-the-crest-morris-of-stockholm.html

    • Archibald skriver:

      Ja, det finns mycket att tycka om deras marknadsföring och diverse andra saker relaterade till varumärket. Kommentarer kring ämnet är ofta objektiva, men lika ofta syrliga och snudd på hånfulla. Det är lite av ett spännande socialt experiment att skriva om exempelvis Morris, och sedan iaktta reaktionerna :)

      Jag har själv pratat om varumärket på liknande vis, tills jag en dag insåg att jag faktiskt inte hade några som helst andra belägg för ogillandet än mitt eget tyckande, som i sin tur Inte var baserat på någon som helst egen erfarenhet av plaggen. Visst använder de påhittade emblem, precis som det i sidheadern här ovan, och en färgpalett som ofta för tankarna till GB-glassgubben. Det i sig betyder ju inte per automatik att kläderna är varken bra eller dåliga.

      Texten ovan är ett försök till en objektiv besrivning av hur jag upplever ett plagg. Det är förvånande svårt att skriva en sån text, utan att blanda in uppfattningar endast baserade på eget tyckande och oförankrade fördomar.

      Alla som någon gång byggt upp ett varumärke, vet hur otänkbart det är att i sitt eget namn omtala något, bara för att en leverantör försett dig med plagget, tjänsten eller vad det nu handlar om. Varumärket TDC är byggt på tillit, genuint intresse och medlemmarnas engagemang. Sen finns det varumärken som till stor del bygger på ekonomiska vinstintressen.

      Innehållet i bloggen skulle sen också bli märkbart mindre varierat om vi endast baserade texter på de varor vi köpt själva. Självklart innebär alla inlägg där produkter och inköpsställen nämns, någon form av reklam. Varesig man vill se det så eller inte.

      Det är därför också komiskt att läsa hur rektionerna låter om man i samma text istället nämner både en tillverkare och leverantör, som är allmänt accepterade att gilla. Låt säga en beskrivning av hur man beställer ett par C&J hos en känd, hyllad skomakare i Uppsala. Då haglar istället lovorden :D

    • Gussie skriver:

      Ja, Morris är en sådan där ”wedge issue” som splittrar grupper. Jag får erkänna att jag gillar stilen på många av Morris plagg. Jag gillar färger, jag gillar lekfullhet och jag har alltid varit svag estetiken i heraldik. Skälet till att jag sällan köper plagg ifrån Morris är för att de enligt min mening – låt oss säga – lämnar en del att önska när det kommer till kvaliten.

  5. Philip skriver:

    Gillande av kläder är alltid och jag menar ALLTID en personlig sak. Tycker att Morris ser ut som ”Hej, jag vill ha klassiska plagg men ändå se ut som en reklampelare a´la G-Star RAW”. Jackan var dock helt ok.

  6. lano skriver:

    Har inget emot Morris, utom att de kanske är något krona för dyra för sina produkter. Jag själv gillar inte heller märken med stora logotyper, men det finns många människor som passar i den stilen, och då kan nog Morris vara ett intressant alternativ.

  7. Algy skriver:

    Ledsen för ett något syrligt ifrågasättande, men vilka människor passar i plagg med stora logotyper? Jag kan bara nämna en enda kategori personer där jag faktiskt kan förlåta användandet av dessa monstruösa tingestar som jag anser nästan undantagslöst förstör estetiken i ett plagg, och det är racerförare,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s