Kostymkonstruktion, genom luppen

Signaturen Teodor frågade igår:

Full canvas. Inte, från T.M. Lewin

…har nu suttit i flertalet timmar och försökt begripa mig på det här med ”full kanvas”, ”halv kanvas”, Handsydda mellanlägg och gud vad allt heter.

På en kostym som jag beställt från T.M Lewin står följande:
-Half-canvassed padded lapel to give a natural roll
-Floating chest piece so the jacket moulds to your shape

Efter att ha tittat runt på styleforum och AAAC så står det att det flesta kostymer har floating chest piece, och detta är inte alls detsamma som halv kanvas? En kavaj kan alltså ha floating chest piece samtidigt som den kan vara limmad? För begreppet ”non-floating” existerar inte?

Och i mitt fall nu kring min beställda kostym, har jag blivit ”blåst” och får nu hem en kavaj med endast kanvas i slagen? Eller är den halv kanvas? Kanske tolkar jag detta helt galet?

Jag är helt kluven kring detta! Hjälp mig!

Jag ska försöka mig på en kort utläggning, och sen referera er läsare till ett verkligt orakel på området.

Det är en bra fråga. T.M. Lewin visar i sin webshop en detaljerad sprängskiss av sina kavajer, läs bland annat ett äldre inlägg om saken här i bloggen. Man ger ett gediget intryck, och blandar in ord som ”Canvas with horse hair”, vilket vid lite kritisk granskning i mina ögon skiljer sig från vad som borde heta ”Horse hair canvas”, om man menade det. Min tolkning, canvas, som innehåller hästhår, men inte till 100%.

Att döma av bilden, samt deras påstående om ”Half canvassed padded lapel”, gör jag bedömningen att det faktiskt rör sig om en variant av ”Half canvas” konstruktion. Dock talar man normalt om ”Half canvas”, vilket outtalat även omfattar en ”padded lapel”. Nästa steg ned på den konstruktionsmässiga kvalitetsskalan är bara ”Padded lapel”, som normalt följs av en i övrigt helt limmad konstruktion med canvasliknande material av varierande kvalitet.

Varierande grader av canvaskonstruktion

Gällande ”Floating chest piece”, är det som jag förstått saken inte mycket mer än något som låter väldigt bra att nämna i sammanhanget, men som egentligen återfinns i de flesta kavajer som en obligatorisk del av bröstpartiets uppbyggnad.

Läs ett mycket talande citat nedan:

…When fusing finally gained popularity, many people jumped on that wagon, and for a long time, it was quite true that your garment was either fused or canvas. Period. But after some time, salespeople and consumers became more aware of what they were wearing, and wanted something a little better. Whenever we can give features to a garment that a salesperson can talk about, be it bemberg lining, half canvas, padded lapek, hand finishing, whatever, it is a selling tool and they love it.

The industry started to look at ways of providing a ”best of both” garment, and teh half-canvas idea was born. To put it into perspective, a good canvas may cost $8 per meter; stopping the canvas at the pocket represents about a third of a meter of canvas, so let’s say $2.40 per garment. Samuelsohn makes 300 garments per day so that translates to a potential savings of $180,000 per year in canvas alone. Jack Victor makes 1200 per day so that translates to almost a million dolllars a year which can be saved just by chopping the canvas a little shorter.

Som jag tolkar det, hela väl underbyggt av prisbilden T.M. Lewin ändå håller, så rör det sig om en snikvariant av ”half canvas” deras kvajer. Sämre än en riktig half-canvas (där canvasväven bör nå ned under frontfickorna), och troligtvis med en limmad (fused) nederdel. Dock sannolikt fortfarande en påtagligt mycket bättre konstruktion än vad som erbjuds i många andra kostymkavajer sålda under hårt marknadsförda namn, med följande högre prissättning.

Jag tycker fortfarande att T.M. Lewins kostymer är att rekommendera, men man skall inte luras att tro att de är absolut top of the line, med genomgående högsta nivå på konstruktion och hantverk.

Slutligen vill jag vill absolut rekommendera intresserade läsare (på kostymnördnivå) att besöka bloggen ”Made by hand…”, och läsa hela inlägget där jag lånat citatet och en av bilderna ovan.

Efter en kort mailväxling, kan jag med glädje komplettera inläggstexten ovan, med mannen bakom Bloggen ”Made By Hand”, skräddare Jefferys Ds slutsats av bilden som visar T.M. Lewins kavajkonstruktion:

…It would appear from the image you posted that the garment is half-canvas- some makers will curve the canvas layer instead of dropping it right down to avoid impressions on parts of the garment- some of Armani’s garments are done like that so it’s not really a lesser technique.

About these ads
Det här inlägget postades i Stil och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till Kostymkonstruktion, genom luppen

  1. Teodor skriver:

    Tackar Archi!

    Får en större klarhet i det hela nu! Och tror nog min kostym kommer vara värd varenda öre!

    Har du några tips på om man kan kolla att kostymen har sydda mellanlägg och inte limmade?

    • Teodor skriver:

      Även en till fråga, vad har du för storlek runt ditt bröst? För jag är ca 100-105 cm runt bröst men tycker fortfarande att storlekarna 38 vilket motsvarar ca 96-97 cm sitter som bäst.
      Får inte detta riktigt att gå ihop.

      Skulle vara skönt att veta ifall det är fler än jag som har detta problem. För de kavajer jag har sitter perfekt över axlar och bröst, inga nackhyllor eller dylikt heller.

      • Archibald skriver:

        105 cm, är ca 185cm lång, anväder 38R. Just märket som diskuteras i tråden varierar även en del storleksmässigt beroende på modell. Gissar att det bottnar i tycke och smak om hur kavajen förväntas sitta på bäraren. Engelsmän har ju traditionsenligt ändå en förkärlek till aningen mer luft mellan kavaj och bärare, än vad skandinaviska textilnördar av idag kan tänkas vilja ha ;)

        En Wenworth light grey behövde korrigeras långt mer i både kavajmidja, men även benvidd, i jämförelse med en Timsbury navy… som trots liknande beskrivning i webshopen, var slankare sydd än föregående modell. Dock kan man med facit i hand ana det av produktbilderna på websidan.

      • Teodor skriver:

        Tackar återigen för ditt snabba svar!

        Mycket lärorikt och intressant! Återkommer säkert med fler frågor inom snar framtid :D

  2. uppsalastudent skriver:

    Känner ni till någon skräddare i uppsalatrakten som kan justera sömmen på insidan av benet på jeans? Går det öht?

  3. Erik skriver:

    Mycket informativt och bra inlägg! Det är med sådana här inlägg ni ofta överträffar de flesta andra svenska bloggar och sidor som avhandlar klassisk herrklädsel.

    Uppsalastudent: Det går absolut att justera den sömmen, men om du t ex tänker sy in byxorna så bör även sömmen på utsidan justeras för att byxorna inte ska bli vridna och assymetriska. Detta bör de flesta skräddare klara av.

  4. JensBob skriver:

    Det bör väl tilläggas att alla kavajer som inte är fullkanvas, dvs även diverse varianter av halvkanvas också är helt limmade, eller fused. Med andra ord, de limmade mellanläggen finns inte bara i nederdelen av fronten där vattulinet har slutat utan även i bröst och i slagen. Detta av den enkla anledningen att om man bara limmade mellanlägg i nederdelen av kavajen så skulle man se övergången.

    Vidare ska man också vara medveten om att även många kavajer av fullkanvastyp innehåller limmade mellanlägg på vissa platser i konstruktionen, och detta gäller även vissa riktiga high-end hantverk såsom ett flertal Savile Row-skräddare.

    För att avgöra om en kavaj är limmad, hel- eller halvkanvas finns ett par knep. Till att böja med kan man titta och känna under slagen. En kanvaskonstruktion har mängder av stygn här där vattulinet är fäst vida baksidan av slaget med så kallad ”pad stitching”. Dessa kan vara svåra att se, men man brukar kunna känna dem. Man brukar också genom att känna på slaget och strax nedanför kunna känna ett tredje lager mellan yttertyglagren, något man inte kan göra på en limmad konstruktion.

    Nästa steg om man har känt ett mellanlägg i slaget är att avgöra om det är en hel eller halvkonstruktion. Där tycker jag det är enklast att böja ena slaget, det på sidan utan knappar, bakåt/innåt och låta tyget fylla handen utan att klämma hårt. Du kommer känna att vattulinets spänstighet strävar för att pressa tillbaka slaget åt rätt håll och fyllla upp din halvöppna hand. För nu handen sakta nedåt. På en fullkanvas kommer du känna mellanläggets fyllighet hela vägen ner, men på en halvkanvas kommer kavajen plötsligt att kännas slapp, någonstans i höjd med fickorna och det är alltså slutet på mellanlägget. Man kan också på samma sätt känna/nypa nere vid knapparna för att försöka hitta det tredje mellanlagret där.

    Observera att precis som det står i artikeln har alla konstruerade kavajer, limmade eller ej, ett flytande bröststycke som man tydligt kan känna om man klämmer på kavajens bröst. Detta är således inte ett sätt att avgöra huruvida kavajen är limmad eller ej.

    Med allt detta sagt så är tekniken för att limma kavajer idag väldigt avancerad och det är sällan det orsakar några som helst problem. Visst, man får aldrig exakt samma snygga rullning på slaget med en limmad konstruktion, men i övrigt kan en limmad kavaj vara utmärkt. Däremot ska man vara medveten om att limningen är en process som görs av en maskin på mindre än två minuter, medan ett sytt mellanlägg i vattulin tar många timmars kunnigt handlag för att skapa, speciellt om det är helt handgjort. Därför ska man aldrig enligt mig betala för mycket för en limmad konstruktion. Exempel på nitar man kan gå på är ofta de bättre märkenas ”lillebrorskollektioner”. Zegna har exempelvis en serie som heter Z Zegna, som trots att de är sydda i Mexiko och helt limmade betingar ett pris på över 8000 kronor, vilekt enligt mig är alldeles för mycket när man kan få en lika välkonstruerad kostym på Brothers för 3000.

  5. Ludvig skriver:

    Vilken fantastisk kompetens det finns bland människorna som läser denna blogg, roligt!

    Om man nu skall komma till pudelns kärna. Jag har ett tag funderat på att köpa mig en ny kostym, då en marinblå. Är det någon som på rak hand kan säga att de här tillverkarna har kostymer i full canvas och de kostar ungefär såhär. Dessa tillverkarna har half canvas osv. Tanken på att köpa mig en kostym utan limmade detaljer är mycket tilltalande, dock har jag inte råd att betala vad som helst, iofs mer än när jag var student.

    • JensBob skriver:

      De tillverkare jag vet inte har några limmade detaljer alls är Isaia, Kiton och Brioni. Men då snackar vi kostymer som kostar ungefär lika mycket som en skräddarsydd, dvs 25,000 och uppåt. Mer överkomliga fullkanvaskonstruktioner är Corneliani och Canali som kostar mellan 10 och 15 tusen. Även Oscar Jacobsson har en serie med Full- och halvkanvas och J Lindeberg har detsamma, båda till överkomliga priser. Men där måste man vara noggrann när man köper eftersom de också har hellimmade modeller. Paul Smith har fullkanvas i sin ”mainline”, dvs de som bara heter Paul Smith, inte Paul Smith London eller liknande, men jag tror även det finna halvkanvas där.

      Men generellt sett så är det nog inte konstruktionen du ska titta på först. Börja med att bestämma vad du vill ha. Färgen vet du redan, nu ska du fundera på modell: Klassisk passform, smalare etc. Ska det vara en engelsk typ med markerade axlar, figursydd, biljettficka etc, eller en amerikansk sack suit, napolitansk dekonstruerad och naturlig, eller kanske en mer strukturerad romersk? Låg eller hög midja? Gångveck?

      Nästa steg är att kolla vad som finns där du bor eller dit du kan ta dig. Är du inte helt ett hundra procent säker på dina mått så är det nämligen extremt viktigt att du kan prova. Många köper kostymer på ebay och blir väldigt missnöjda för att passformen är så fel att det inte går att rätta till.

      När du väl vet detta så är det viktigaste passformen. Kan inte nog understryka detta, men en kostym för 3,000 som sitter perfekt ser ALLTID bättre ut än en illa sittande 35,000-kronors dito. Avsätt därför en slant i din budget för ändringar om du inte ska köpa Made To Measure.

      Nu vet du vad som finns tillgängligt, hur det ska se ut, och vad som passar dig, och förhoppningsvis också hur mycket pengar du kan lägga. NU kan du börja fundera på vilket märke med vilken konstruktion du kan köpa inom de ramarna. Kanske inser du att inget stämmer in och då måste du skära eller öka i någon av dina parametrar, men då är det viktigt att du bara ändrar antingen i dina krav på konstruktion eller din budget. Som sagt, köp aldrig en kostym som inte går att ändra så den sitter perfekt och köp aldrig en kostym som du inte är säker på att du vill ha och kommer använda.

      • Nils skriver:

        Jag har suktat lite i hemlighet efter en måttsydd Corneliani. Hans Allde är ett namn som dyker upp i Stockholm, men jag har även sett att det finns en Corneliani-butik på NK. Några rekommendationer om affärer man ska undvika eller prioritera om man ska göra slag i saken?

    • Archibald skriver:

      Tror även att Raffaele Caruso producerar en del full canvas till ett i sammanhanget mycket bra pris. Skall om jag minns rätt finnas hos Gabucci i Stockholm, Herr Karl i Göteborg. Jag tror även de säljs på Olséns i Malmö.

  6. Jonny skriver:

    Apropå skräddare, har precis flyttat till Lund från Linköping (där jag alltid begagnat mig av Mattias förnämliga tjänster) och undrar därför om någon kan rekommendera en bra skräddare i Lund.

    • Ludvig skriver:

      Tack JensBob för ett mycket bra svar!

      Jonny, jag har lämnat in på grönegatan för att få ändringar gjorda. Det har fungerat bra, men det kanske finns någon bättre? Sedan kan man ju alltid åka till malmö, där finns säkert bättre skräddare men det har jag ingen aning om. Vad skall du ändra? Jag har enbart fått justerat in midja och ärmar på grönegatan, men det blev bra.

    • Archibald skriver:

      Så, han har tagit de charmant burna hattarna med sig och lämnat bygden. Permanent?

      Jag kan hur som helst via en säker lundakälla bekräfta att nämnda Erikssons är att rekommendera:

      ”…enligt mig så befinner sig skånes bästa skräddare just i Lund, Erikssons skrädderi!
      De ligger på Grönegatan. Litet familje skrädderi, vi har aldrig anmärkt på deras arbete.

      När de haft semester och vi har lämnat på andra orter i skåne så har vi i efterhand fått justera sneda slitband mm i efterkant hos Erikssons!

      De besitter dessutom ett klassiskt hantverkarkynne!”

      Mannen som tipsar, förestår lokalen på Kyrkogatan 5. En adress i sig värd ett besök.

      • Jonny skriver:

        Tack för tipset. Har alltid plagg som bör skräddas. Återstår alltid att se hur permanent en flytt är men fn känns det permanent.

        Affären på Kyrkogatan 5 ligger precis bredvid mitt nya arbete så jag ska genast besöka den!

      • Archibald skriver:

        Då får man önska lycka till.

      • Kokie skriver:

        Återkom gärna och lämna ditt omdöme vad gäller Erikssons. Själv hade jag tänkt att prova på Hickery Couture på Fredsgatan. Hittade ett par bland Manolos kommentarsfält som var besvikna på Erikssons. De menar att de varken var nöjda med resultatet eller bemötandet.

  7. Ping: Historien om limmade kavajer « The Drones Club

  8. j0nny skriver:

    Kokie,
    Jag är inte nöjd med Erikssons och har i dagarna lämnat in en kostym hos ickery Couture på Fredsgatan – får se hur det blir.

  9. Ping: Recension av Dragon Inside | The Drones Club

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s